Ładowanie...
Sumienie mechaniczne

Poznaliśmy wyniki najnowszego badania CBOS na temat etycznych poglądów i postaw Polaków w kontekście ich religijności. Pierwsze komentarze – zarówno socjologów, jak i dziennikarzy – interpretują je jako świadectwo rozluźniania się związków między moralnością a religijnością. A także: wzrostu indywidualizacji i relatywizacji moralności.
Czasem dobrze, czasem źle
Co badanie CBOS mówi o polskim katolicyzmie? Zacznijmy od liczb.
Od 2005 r. wyraźnie – z 31 do 22 proc. – zmniejszyła się liczba osób, które uważają, że należy mieć zasady moralne i nigdy od nich nie odstępować. Coraz więcej ludzi uznaje, że istnieją sytuacje, w których trzeba zrezygnować ze swoich zasad lub nawet więcej: że w ogóle nie da się ich „z góry” ustalić.
Zwiększyła się też (do 57 proc.) grupa osób uważających, iż „to, czym jest dobro i zło, powinno być wewnętrzną sprawą...
DZIĘKUJEMY, ŻE NAS CZYTASZ!
Żeby móc dostarczać Ci więcej tekstów najwyższej dziennikarskiej próby, prosimy Cię o wykupienie dostępu. Wykup i ciesz się nieograniczonym zasobem artykułów „Tygodnika”!
Masz już konto? Zaloguj się
Przez 92 dni będziesz mieć dostęp do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum + prezent: Karnet KFF VOD 10
540 zł 280 zł taniej (od oferty "10 dni" na rok)
365 dni nieograniczonego dostępu do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum + prezent: Karnet KFF VOD 10
Przez 10 dni (to nawet 3 kolejne wydania pisma) będziesz mieć dostęp do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum.
Napisz do nas
Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.
Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!
Newsletter
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]