Reeh
W dwóch kolejnych fragmentach Tory padają ostrzeżenia przed fałszywymi prorokami. Mojżesz powiada, by nikogo, kto "ma sny", zapowiada lub czyni cuda, nie brać od razu za wysłannika nieba. Tym bardziej, gdy np. lecząc trędowatych, ożywiając umarłych, namawiał, by iść za innymi "bogami, których nie znasz".
Lud Izraela nie wierzy w proroka z racji cudów, jakie uczynił. Więcej: ten, kto wierzy komuś dlatego, że zdziałał rzeczy niezwykłe, nosi w sobie niepewność co do przesłania wiary. Szuka dowodu, jaki wierze w istocie nie jest potrzebny. Wszak cuda występują też dzięki sztuczkom lub czarodziejskim umiejętnościom. Judaizm jest nieufny wobec cudotwórców, uzdrowicieli i sztukmistrzów. W Torze występuje postać potężnego króla Og, który w legendach uchodzi za ojca wszelkich czarodziei. Zawsze ich potępiano i judaizm zawsze miał z nimi kłopot - nawet wtedy, gdy...
DZIĘKUJEMY, ŻE NAS CZYTASZ!
Żeby móc dostarczać Ci więcej tekstów najwyższej dziennikarskiej próby, prosimy Cię o wykupienie dostępu. Wykup i ciesz się nieograniczonym zasobem artykułów „Tygodnika”!
Tak, chcę
czytać więcej »
Masz już konto? Zaloguj się
Napisz do nas
Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.
Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!
Podobne teksty
Newsletter
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]