Reklama

Promenada współczesności

17.06.2008
Czyta się kilka minut
Przykryta szklanymi kopułami hala paryskiego Grand Palais­­ powstała z okazji wystawy światowej w 1900 r. Jest to wnętrze gigantyczne (ponad 13 tys. m kw.!) - trudno z nim konkurować, a tym bardziej je zapełnić.
T

Tę przestrzeń postanowiono oddać współczesnym artystom. Cały cykl zatytułowano "Monumenta". Rozpoczął go w ubiegłym roku Anselm Kiefer (o jego wystawie pisał Bohdan Paczowski w "TP" nr 53/2006). W Grand Palais znalazły się gigantyczne wieże, konstrukcje z betonu, monumentalne, groźne, trochę złowieszcze. Twórczość Kiefera, pełna odniesień do pamięci niemieckiej i europejskiej, odwołująca się do poezji Paula Celana i prozy Ingeborg Bachmann, sprawiła, że gigantyczna hala stała się tylko tłem dla dzieła artysty. W ciągu pięciu tygodni wystawę obejrzało 135 tys. widzów.

W tym roku przyszła kolej na Richarda Serrę. Artysta ustawił pięć stalowych płyt: wysokich na kilkanaście metrów, a jednocześnie bardzo oszczędnych, co dodatkowo podkreśla nieobrobiona faktura metalu, z którego je wykonano. Rzeźby epatują wręcz surowością, pojawiającą się na powierzchni rdzą,...

2940

DZIĘKUJEMY, ŻE NAS CZYTASZ!

Żeby móc dostarczać Ci więcej tekstów najwyższej dziennikarskiej próby, prosimy Cię o wykupienie dostępu. Wykup i ciesz się nieograniczonym zasobem artykułów „Tygodnika”!

Tak, chcę
czytać więcej »

Masz już konto? Zaloguj się

Napisz do nas

Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.

Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]