Reklama

Polityka i postapokalipsa

Polityka i postapokalipsa

26.10.2017
Czyta się kilka minut
Powieść postapokaliptyczna, szczególnie w wydaniu Hugh Howeya, to świetne medium dla mówienia o palących problemach współczesnego świata.
Hugh Howey / ULF ANDERSEN / AURIMAGES M
H

Hugh Howey był gościem IV dnia Festiwalu, zdominowanego przez tematy społeczne i polityczne. Autor postapokaliptycznej serii powieści „Silos” wpasował się w te wątki idealnie. Jego powieść, w której ludzkość skazana jest na życie w olbrzymim podziemnym mieście-silosie, z powodzeniem może być odczytywana jako komentarz na temat kondycji współczesnego świata. Dla Howeya kluczowym problemem jest technologia – nie tylko fakt, że jesteśmy od niej uzależnieni, ale też to, że staje się coraz bardziej skomplikowana. „Prawie nikt nie ogarnia jej już w całości. To przerażające, że los naszej cywilizacji jest uzależniony od czegoś tak kruchego” – mówił autor.


Trwa promocja conradowska!

W aplikacji Tygodnik Powszechny (na telefony Apple iPhone i z systemem Android) codziennie pojawią się nowe relacje z Festiwalu Conrada, w każdej relacji znajdą Państwo kod rabatowy dający 50% zniżki na prenumeratę "Tygodnika Powszechnego". Szczegóły w aplikacji w zakładce "Conrad".


Pojawił się też wątek narastającego na świecie w ostatnich latach niepokoju. „Jestem optymistą, uważam, że żyjemy w najlepszej epoce w dziejach. Niepokój jest w nas biologicznie zaprogramowany przez ewolucję jako narzędzie przetrwania. Dziś go już tego nie potrzebujemy, dlatego musimy nauczyć się trochę wyluzować” – stwierdził Howey. Nie oznacza to oczywiście, że już wszystko jest idealne i można sobie odpuścić. W dalszej części spotkania pojawiły się takie tematy jak Trump, szowinizm czy narastające nierówności społeczne. Jak mówić dziś o palących problemach, wymagających namysłu i zniuansowania, docierając jednocześnie do możliwie szerokiego odbiorcy? Powieść postapokaliptyczna, szczególnie w wydaniu Hugh Howeya, wydaje się bardzo obiecującym medium.


Czytaj wszystkie relacje z Festiwalu Conrada 2017 >>>

Ten materiał jest bezpłatny, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Autor artykułu

Krytyk literacki, stale współpracuje z Tygodnikiem Powszechnym. Redaktor literacki Conrad Festival, doktorant na Wydziale Polonistyki UJ. Prowadzi podkast literacki „Book’s not dead”.

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]