Pierwsze przykazanie

„Które jest pierwsze ze wszystkich przykazań?” – pyta Jezusa uczony w Piśmie. A Jezus odpowiada: „Pierwsze jest: Słuchaj Izraelu, Pan Bóg nasz jest jedynym Panem.

01.04.2019

Czyta się kilka minut

Będziesz miłował Pana Boga swego...”. Tak brzmi ów dialog w zapisie św. Marka (zob. Mk 12, 28-34). W zapisie Mateuszowym (zob. Mt 22, 36) faryzeusz i uczony w Prawie pyta nie o „pierwsze” (grec. prote; łac. primum), lecz o „największe” (dosł. wielkie – grec. megale; łac. magnum).

Niby to samo, ale chyba nie do końca. Nie zawsze to, co najważniejsze, mówimy jako pierwsze. Niejednokrotnie dokładnie przeciwnie – to, co najważniejsze, chcemy powiedzieć na samym końcu. To, co najważniejsze, stanowi punkt dojścia, niekoniecznie punkt wyjścia.

To „pierwsze” Żydzi traktują bardzo serio i dosłownie: „Szema” jest pierwszą modlitwą odmawianą rano (w sumie recytują ją w ciągu dnia czterokrotnie); jest też pierwszym religijnym tekstem wypowiadanym przez żydowskiego chłopca w dniu uzyskania pełnoletniości.

„Pierwsze” jest na początku; jest otwierające; jest jak brama – jak wybór drogi. W tej mierze jest konieczne. Bez tego nic się nie uda. Bez tego każdy kolejny krok będzie pomyłką i będzie raczej oddalał, niż przybliżał do celu.

„Pierwsze” przed wszystkimi całopaleniami i ofiarami (Mk 12, 33) jest „słuchać” i „kochać” Boga. Nie słuchając Boga możemy się porywać – i niestety nierzadko porywamy się – na wielkie czyny i ofiary, by po latach odkryć (a czasami niestety nie), że zamiast urzeczywistniać Królestwo Boże na ziemi, staliśmy się zawadą w Jego rozwoju, tym większą, im bardziej żeśmy się napinali.

Wielkie całopalenia i ofiary mogą nierzadko służyć promocji samego siebie, i w tym sensie być tak naprawdę aktem bałwochwalstwa, a nie prawdziwej pobożności i kultu. Mogą być też rodzajem pobożnego handlu, rodzajem kontraktu, w myśl zasady „do ut des” (daję, żebyś dał).

Robimy w Kościele i w świecie wiele rzeczy wielkich i ważnych. Jezus każe nam się spytać: ile z nich ma jako swój motyw miłość do Niego? A nie do abstrakcyjnych idei i wartości? Albo – gorzej – dla autopromocji?

I jaki był/jest początek naszego działania: czy był to moment słuchania? Ile naszych inicjatyw, które uważamy za kluczowe (najważniejsze) dla życia naszego Kościoła, zrodziło się z naszej modlitwy? Rzeczywistej modlitwy – która była słuchaniem Boga, a nie manipulowaniem Nim i Jego Słowem dla własnych pomysłów i przekonań.

Ile ważnych rzeczy w życiu i w Kościele zrobiliśmy rzeczywiście „po Bożemu”? Jezus mówi: przyjrzyjcie się temu, co pierwsze. ©

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Kardynał, arcybiskup metropolita łódzki, wcześniej biskup pomocniczy krakowski, autor rubryki „Okruchy Słowa”, stały współpracownik „Tygodnika Powszechnego”. Doktor habilitowany nauk humanistycznych, specjalizuje się w historii Kościoła. W latach 2007-11… więcej

Artykuł pochodzi z numeru Nr 14/2019