Reklama

Niemożliwe – możliwe

Niemożliwe – możliwe

12.10.2010
Czyta się kilka minut
Czy Holokaust jest dobrym tematem na operę? Czy zagładę można, wolno i wypada transponować na język muzyki scenicznej? Trudno nie zadawać sobie podobnych pytań podczas oglądania "Pasażerki" Weinberga na deskach Opery Narodowej.
Projektantem scenografii jest Johan Engels, kostiumów – Marie-Jeanne Lecca. / fot. Krzysztof Bieliński, Teatr Wielki
N

Nie ma w literaturze operowej dzieła podobnego. Owszem, Holokaust w twórczości kompozytorów współczesnych wielokrotnie był przywoływany - wystarczy wspomnieć utwory Luigiego Nona, Krzysztofa Pendereckiego czy Chayi Czernowin. Tyle że artyści mierzyli się z tym tematem głównie w muzyce koncertowej, za pomocą odpowiednio dobranego tekstu i emocjonalnie przytłaczającej aury brzmieniowej, najczęściej w formie dźwiękowego memento, przejmującego requiem. Uciekali zwykle do metafory i religijnej retoryki, wystrzegając się dosłowności i historycznego konkretu.

"Pasażerka" Mieczysława Weinberga jest pod wieloma względami wyjątkowa. Skomponowane w 1968 r. dzieło nie tylko wprost nawiązuje do wydarzeń w Auschwitz, sięga do prawdziwej historii opisanej przez byłą więźniarkę, ale nade wszystko proponuje spojrzenie na obozową rzeczywistość z perspektywy kata - wymienionej...

9226

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]