Reklama

Mit ma się dobrze

Mit ma się dobrze

27.11.2007
Czyta się kilka minut
"Wiedźmin stwarza sugestię rzeczywistości mitycznej, w której mamy do czynienia z tym wszystkim, czym od tysięcy lat żył człowiek. Dlaczego właśnie dziś tak bardzo chcemy przenosić się do wymyślonych światów?.
Kadr z gry komputerowej "Wiedźmin" /CDprojekt
S

Słynny francuski filozof i socjolog Roger Caillois podzielił gry i zabawy człowieka na cztery rodzaje. "Agon" to gry polegające na rywalizacji, w której wszyscy powinni mieć równe szanse - tą zasadą rządzi się piłka nożna, zapasy czy szachy. W grach z rodzaju "alea" (np. w ruletce) trzeba podporządkować się losowi - kości zostały rzucone i czekamy na wynik, umiejętności nie mają tu nic do rzeczy. Z kolei "mimicry" to gry polegające na naśladownictwie, gdy człowiek ubiera maskę, jest kimś innym; "ilinx" zaś (oszołomienie) to zabawy, które "zasłaniają świat": od karuzeli i szalonego tańca począwszy, na alkoholu i narkotykach skończywszy.

Caillois twierdzi, że gry dają świadectwo wartościom intelektualnym i moralnym danej kultury. Istnieje zależność między tym, w co ludzie się najchętniej w danym momencie bawią, a wadami i zaletami cechującymi członków wspólnoty...

6724

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Masz już konto? Zaloguj się 

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Jeśli założysz bezpłatne konto, możesz za darmo czytać 3 płatne teksty miesięcznie. Wykup dostęp, by czytać bez limitu najnowsze wydanie i numery archiwalne od 2003 roku! 

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Napisz do nas

Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.

Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]