Ładowanie...
Mit ma się dobrze

Słynny francuski filozof i socjolog Roger Caillois podzielił gry i zabawy człowieka na cztery rodzaje. "Agon" to gry polegające na rywalizacji, w której wszyscy powinni mieć równe szanse - tą zasadą rządzi się piłka nożna, zapasy czy szachy. W grach z rodzaju "alea" (np. w ruletce) trzeba podporządkować się losowi - kości zostały rzucone i czekamy na wynik, umiejętności nie mają tu nic do rzeczy. Z kolei "mimicry" to gry polegające na naśladownictwie, gdy człowiek ubiera maskę, jest kimś innym; "ilinx" zaś (oszołomienie) to zabawy, które "zasłaniają świat": od karuzeli i szalonego tańca począwszy, na alkoholu i narkotykach skończywszy.
Caillois twierdzi, że gry dają świadectwo wartościom intelektualnym i moralnym danej kultury. Istnieje zależność między tym, w co ludzie się najchętniej w danym momencie bawią, a wadami i zaletami cechującymi członków wspólnoty...
DZIĘKUJEMY, ŻE NAS CZYTASZ!
Żeby móc dostarczać Ci więcej tekstów najwyższej dziennikarskiej próby, prosimy Cię o wykupienie dostępu. Wykup i ciesz się nieograniczonym zasobem artykułów „Tygodnika”!
Masz już konto? Zaloguj się
Przez 92 dni będziesz mieć dostęp do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum.
360 zł 160 zł taniej (od oferty 10/10 na rok)
365 dni nieograniczonego dostępu do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum.
Przez 10 dni będziesz mieć dostęp do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum.
Napisz do nas
Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.
Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]