Reklama

Ładowanie...

Mit ma się dobrze

27.11.2007
Czyta się kilka minut
"Wiedźmin stwarza sugestię rzeczywistości mitycznej, w której mamy do czynienia z tym wszystkim, czym od tysięcy lat żył człowiek. Dlaczego właśnie dziś tak bardzo chcemy przenosić się do wymyślonych światów?.
Kadr z gry komputerowej "Wiedźmin" /CDprojekt
S

Słynny francuski filozof i socjolog Roger Caillois podzielił gry i zabawy człowieka na cztery rodzaje. "Agon" to gry polegające na rywalizacji, w której wszyscy powinni mieć równe szanse - tą zasadą rządzi się piłka nożna, zapasy czy szachy. W grach z rodzaju "alea" (np. w ruletce) trzeba podporządkować się losowi - kości zostały rzucone i czekamy na wynik, umiejętności nie mają tu nic do rzeczy. Z kolei "mimicry" to gry polegające na naśladownictwie, gdy człowiek ubiera maskę, jest kimś innym; "ilinx" zaś (oszołomienie) to zabawy, które "zasłaniają świat": od karuzeli i szalonego tańca począwszy, na alkoholu i narkotykach skończywszy.

Caillois twierdzi, że gry dają świadectwo wartościom intelektualnym i moralnym danej kultury. Istnieje zależność między tym, w co ludzie się najchętniej w danym momencie bawią, a wadami i zaletami cechującymi członków wspólnoty...

6724

DZIĘKUJEMY, ŻE NAS CZYTASZ!

Żeby móc dostarczać Ci więcej tekstów najwyższej dziennikarskiej próby, prosimy Cię o wykupienie dostępu. Wykup i ciesz się nieograniczonym zasobem artykułów „Tygodnika”!

Masz już konto? Zaloguj się

Dostęp trzymiesięczny
69,90 zł

Przez 92 dni będziesz mieć dostęp do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum. 

Dostęp roczny + bilety w prezencie
199,90 zł

298,80 zł 99 zł taniej 
365 dni nieograniczonego dostępu do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum. Teraz do dostępu prezent: 2 bilety kinowe na film „Johnny”!

Dostęp miesięczny
24,90 zł

Przez 31 dni będziesz mieć dostęp do wszystkich treści - każdej środy do bieżącego wydania oraz do stale powiększającego się archiwum.

Napisz do nas

Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.

Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]