Masakra maselnicą

Czterdzieści milionów internautów nie może się mylić. Lekkie poczucie humoru, kaskady dowcipu sytuacyjnego, aktorstwo à la kino moralnego niepokoju, oraz esprit, esprit, esprit niesamowitej słowiańszczyzny i głębsze znaczenie.

31.03.2014

Czyta się kilka minut

Najsamprzód nierogacizna oraz rogacizna z offu oznajmiają naszej podświadomości, że znajdujemy się poza obszarem miejskim. Następnie pieje kur, a skacowany młodzian dmie w znacząco ogromny róg, budząc trzy partnerki naraz.

Później już z górki: występ folklorystyczny à la Teresa Orlowsky przed chatą i na chacie (znaczy wewnątrz). Tak uciera się wizerunek Polski – z udziałem publicznego nadawcy pt. TVP; pieśń zgłoszono do Konkursu Piosenki Eurowizji 2014. „Wiemy, jak poruszać tym, co mama w genach dała”. My, Słowianki. Rym do „skała”. Chowane na swojskiej śmietanie i wódeczce. „Ten, kto widział i próbował, ten wie!” Ha, ha, hi, hi, hejże, hola. Ech, że też Bergson i Bachtin nie dożyli Eurowizji...

Być może popularna wśród internautów piosenka nie odniesie tryumfu w majowym konkursie. Wsparcie Słowian będzie ograniczone: Bułgaria, Chorwacja, Serbia wycofały się z imprezy w tym roku, Czechy i Słowacja już dawniej. Ale przecież na dłuższą metę nie o Słowian chodzi.

Wszak i sama muzyka (napiszmy coś o niej wreszcie) dopiero pod koniec zawiera akcenty swojskie, wcześniej brzmiąc zgoła... arabsko? Mniejsza o dźwiękowe materii pomieszanie, Polka jest najważniejsza.

Wabiąco wysmarowane w strategicznych miejscach śmietankowym polskim masłem, nasze hoże Słowianki wyruszyły na estetyczny podbój wygłodniałej weekendowej populacji zamożniejszych Europejczyków. Na Szewskiej i Floriańskiej wieczorami pojawi się więcej turystów. Zjeżdżajcie do nas z wielu świata stron. Komu, komu, bo idę do domu. Dobra wódka i dobre dziewczyny. Maselnica rulez!

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Reżyser teatralny, dramaturg, felietonista „Tygodnika Powszechnego”. Dyrektor Narodowego Teatru Starego w Krakowie. Laureat kilkunastu nagród za twórczość teatralną.

Artykuł pochodzi z numeru TP 14/2014