Jetro przybywa do Mojżesza

A gdy Jetro, kapłan midiański, teść Mojżesza, usłyszał o wszystkim, co Bóg uczynił dla Mojżesza i ludu swego izraelskiego, że wyprowadził Izraela z Egiptu (...) przybył (...) do Mojżesza na pustynię, gdzie obozował pod górą Bożą” (Wj 18, 1-5).

27.04.2015

Czyta się kilka minut

Tak zaczyna się ta część (parsza) Tory i nazywana jest „Jetro”. A jest to fragment arcyważny, bo poza opisem wizyty teścia zawarta jest w nim opowieść o objawieniu na górze Synaj oraz dziesięcioro przykazań. Co to oznacza? Dlaczego w jednym sobotnim czytaniu Pięcioksięgu zawarte są tak różne zdarzenia? I dlaczego nazwa parszy kieruje nas na kwestię nie tak znowu ważną? Mędrcy mają zawsze odpowiedź – i pytanie. Otóż dzieje się tak dlatego, by oznajmić, że Tora bynajmniej nie należy tylko do wybrańców Boga. Niesie prawa o charakterze powszechnym, skierowane ku wszystkim ludziom. Jetro, czciciel bałwanów, poganin, przywódca klanu ludu żyjącego na pustyni, odkrył Boga Jedynego i przyjął prawa Izraela. Słuchał objawienia jak jeden z potomków Jakuba. Podobne przeżycie towarzyszy świętu Szawuot, obchodzonemu w rocznicę otrzymania Tory. Wtedy czytana jest Księga Rut, która opowiada o tym, jak Moabitka dołączyła do ludu wybranego i stała się pramatką Dawida. Już w samym rytuale zawarte jest przesłanie: Bóg jest Jeden i naucza wszystkie siedemdziesiąt ludów zamieszkujących ziemię.

Co takiego usłyszał teść Mojżesza, iż musiał przybyć do swego zięcia? Badacze powiadają, że znane mu były trzy wydarzenia: wyjście z Egiptu, rozdzielenie morza i napaść Amalekitów. Te dwa ostatnie zdarzenia, zdaniem wielkiego Raszi, odegrały w tym przypadku rolę najważniejszą. Rabi Eliezer dodawał: Jetro słyszał o prawach, jakie mają być udzielone na świętej górze. Przybył, bo jak czytamy w Torze: „teraz wiem, że Pan jest większy niż wszyscy bogowie” (18, 11).

Dobre pytanie czy opinia to taka, która rodzi następne pytania i problemy. Dlaczego Raszi zwracał uwagę na dwa wydarzenia: przejście przez morze i bitwę z Amalekitami? Jego komentarze również wymagają komentarzy. Otóż powód zdaje się być jeden: jeśli utopienie w morzu wojsk egipskich może być interpretowane jako akt strasznej, gniewnej zemsty jakichś prymitywnych bogów, to klęska Amaleka odsłania już rządy Bożej sprawiedliwości. Karze się zdradliwego i grzesznego wroga, silnego i krwawego, chroniąc niewinną ofiarę. A Jetro, odkrywając Boga Jedynego, odkrywał właśnie, czym jest sprawiedliwość, i radził potem Mojżeszowi, jak nią administrować i kim mają być pośród Izraelitów sędziowie.

Historia Jetry nie jest tylko wydarzeniem rodzinnym, opowieścią o spotkaniu z zięciem. Jest to opowieść o prozelityzmie, o zerwaniu ze swoją przeszłością, odziedziczoną tożsamością, a też o konsekwencjach zmiany religii. Jetro przestaje być kapłanem i przywódcą plemienia, rezygnuje z honorów świata, by zamieszkać na pustkowiu, z dala od wszystkich, pośród ludu poszukującego swej osobności. Zamiast sławy, tytułu, uznania wybiera zasłuchanie i dumę ze swego zięcia. Wybiera Boga największego pośród wszystkich bóstw, bo wcześniej już je poznał, czcił i dostrzegł ich słabość. ©

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
(1951-2023) Socjolog, historyk idei, publicysta, były poseł. Dyrektor Żydowskiego Instytutu Historycznego. W 2013 r. otrzymał Nagrodę im. ks. Józefa Tischnera w kategorii „Pisarstwo religijne lub filozoficzne” za całokształt twórczości. Autor wielu książek, m… więcej

Artykuł pochodzi z numeru TP 18/2015