Jak równość, to równość

Konstytucja zapewnia powszechny i równy dostęp do wykształcenia. Co to w praktyce powinno oznaczać?

18.08.2009

Czyta się kilka minut

Wyobraźmy sobie, że bezwzględnym warunkiem dopuszczenia do matury (a zatem - na studia) byłoby uzyskanie pozytywnej oceny z WF-u i nie obowiązywałyby przy tym żadne ulgi, np. dla osób chorych czy fizycznie niepełnosprawnych. Czy takie przepisy realizowałyby Konstytucję?

Ministerstwo Edukacji Narodowej zamierza w przyszłym roku znieść ulgi przysługujące na egzaminach uczniom ze stwierdzoną dysleksją. Dotychczas przepisy uwzględniały specyficzne dla nich trudności: mieli oni m.in. o połowę więcej czasu na rozwiązywanie zadań, prawo do pisania na komputerze, nauczyciel odczytywał im treść zadań, a kryteria oceny łagodniej traktowały charakterystyczne dla dyslektyków błędy (przestawianie liter, mylenie liter o podobnym kształcie czy fonetycznym brzmieniu). Wiceminister MEN prof. Zbigniew Marciniak uważa, że wszyscy powinni mieć równe prawa. Zatem zamiast specjalnego traktowania dyslektyków ministerstwo proponuje wydłużyć czas pisania egzaminu dla wszystkich uczniów. Zlikwiduje to przy okazji problem domniemanych "lewych" zaświadczeń (w niektórych klasach odsetek dyslektyków znacznie odbiegał od średniej krajowej). Pytanie tylko, czy potraktowanie dyslektyków jak innych uczniów rzeczywiście realizuje konstytucyjny wymóg równego dostępu do wykształcenia?

Jeżeli intencją ministerstwa jest stworzenie równych warunków, proponuję nie tylko przedłużyć czas egzaminu, ale umożliwić wszystkim uczniom pisanie na komputerze i nie traktować przestawiania liter jako błędów.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Kierownik działu Wiara w „Tygodniku Powszechnym”. Ur. 1966 r., absolwent Wydziału Mechanicznego AGH, studiował filozofię na Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie i teologię w Kolegium Filozoficzno-Teologicznym Dominikanów. Opracowanymi razem z… więcej

Artykuł pochodzi z numeru TP 34/2009