Reklama

Geniusz kontra znakomitość

Geniusz kontra znakomitość

26.10.2010
Czyta się kilka minut
Po werdykcie wypowiedzi większości krytyków były bezlitosne. Pisano o skandalu i bulwersującej decyzji, ogromnym rozczarowaniu i sromotnej porażce jurorów, insynuowano, że sztuka przegrała z polityką, a zwyciężczyni zarzucano powtarzalność koncertowej kreacji.
E

Emocje sięgnęły więc zenitu, wzbudzając niemal ogólnonarodowe poruszenie.

Tak, ja również chciałbym, aby konfiguracja laureatów XVI Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego była inna; aby medal zwycięzcy przypadł ocierającemu się o geniusz Zimermana i Argerich Ingolfowi Wunderowi, a nie Juliannie Awdiejewej; aby legitymację najlepszego chopinisty otrzymał prawdziwy artysta, a nie (tylko?) znakomita pianistka. Bo w przeciwieństwie do masywnej, brzmieniowo jednowymiarowej gry Rosjanki, austriacki muzyk odczytał Chopina błyskotliwie i świeżo, zadziornie, niekiedy oddalając się od wykonawczego kanonu. Kłopot tylko w tym, że o ile arytmetycznym regułom weryfikacji można poddawać wierność nutowemu zapisowi i pianistyczny warsztat, interpretacja i tzw. artystyczny wyraz wymyka się punktowej ocenie. Przy tak wyśrubowanym i wyrównanym poziomie tegorocznych finalistów...

1361

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]