Bolesna i inspirująca

Od ponad dekady w pierwszych dniach października Polskie Radio organizuje festiwal, na którym występują najlepsze radiowe zespoły i starannie dobrani goście. Początkowo była to impreza skoncentrowana na jednej twórczej osobowości, później formuła rozszerzała się o kontekst europejski, światowy, w którym pełniej brzmiały dzieła polskich kompozytorów, by w tym roku ująć repertuar tematycznie, poza geograficznymi i czasowymi ograniczeniami.

07.10.2008

Czyta się kilka minut

Pretekstem do prezentacji muzyki zapomnianej, partytur zakurzonych, nazwisk znanych wąskiemu gronu specjalistów stał się temat emigracji. Zjawisko niemal odwieczne w artystycznym świecie, wypływające z różnych przyczyn, niejednokrotnie podszyte osobistą tragedią, było wszak źródłem licznych inspiracji. Dlatego cenne okazało się przywołanie muzyki skrzypcowej Feliksa Janiewicza oraz fortepianowych dzieł Jana Nepomucena Bobrowicza i Zygmunta Stojowskiego, arii księcia Józefa Michała Ksawerego Poniatowskiego, zestawienie dzieł Chopina z utworami jego kopisty Juliana Fontany. Zabrzmiała ponadto twórczość kompozytorów nam czasowo bliższych: Paderewskiego, Ludomira Różyckiego, Antoniego Szałowskiego, Aleksandra Tansmana i Henryka Warsa, skądinąd autora znanych szlagierów "Umówiłem się z nią na dziewiątą" i "Już taki jestem zimny drań". Dopełniły program utwory artystów zagranicznych, także dotkniętych doświadczeniem emigracyjnym - symfoniczne partytury E.T.A. Hoffmanna, Ericha Wolfganga Korngolda, Bohuslava Martinů i Kurta Weilla.

Wśród wykonawców znalazły się Polska Orkiestra Radiowa i Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, młodzi mistrzowie batuty Łukasz Borowicz i Michał Dworzyński, Royal String Quartet oraz grono solistów: wiolonczelista Andrzej Bauer, skrzypek Albrecht Breuninger, pianiści Jan Krzysztof Broja, Kevin Kenner i Jonathan Plowright, gitarzysta Łukasz Kuropaczewski i śpiewacy Joanna Woś i Mariusz Godlewski. Estetyczny crossover reprezentował zespół Marii Pomianowskiej i irańscy artyści Roozbeh Asadian i Mohammad Rasouli, którzy zderzyli polską twórczość ludową z muzyką Kurdystanu i Lorestanu, utworu Chopina z barwnymi improwizacjami. Wszystkie koncerty zostały zarejestrowane i udostępnione radiofoniom zrzeszonym w Europejskiej Unii Radiowej.

"Emigranci": 1-5 X 2008 r.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Muzykolog, publicysta muzyczny, wykładowca akademicki. Od 2013 roku związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, w 2017 roku objął stanowisko dyrektora - redaktora naczelnego tej oficyny. Stały współpracownik „Tygodnika Powszechnego”.

Artykuł pochodzi z numeru TP 41/2008