Reklama

Zespół stresu cyfrowego

Zespół stresu cyfrowego

29.06.2020
Czyta się kilka minut
Tęsknota za ludźmi. Wycieńczenie światem online. Nowe narzędzia, stare metody. Oto wnioski z najświeższych badań sumujących tegoroczną przymiarkę polskiej szkoły do zdalnego nauczania.
Zakończenie roku szkolnego w Szkole Podstawowej nr 5 w Pionkach, 26 czerwca 2020 r. / PIOTR MOLECKI / EAST NEWS
T

Tęsknię za kontaktem z młodzieżą, z ludźmi, koniecznością zmobilizowania się do zrobienia makijażu, fryzury (…) Brakuje mi dyskusji, uczniowskich sporów z przekory” – pisze respondentka, być może najlepiej oddając najważniejszą emocję ostatnich czterech miesięcy.

Jaki jest bilans ponad stu dni wymuszonej edukacyjnej rewolucji? Sporządzili go właśnie pedagodzy, socjolodzy i medioznawcy, sondując w maju i czerwcu nastroje niemal 1300 uczniów, 1000 rodziców i ponad 600 nauczycieli (respondentów z trzech grup wybierano w tych samych placówkach). Wstępne wyniki badania zorganizowanego przez Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej, Fundację Orange i Fundację Dbam o Mój Zasięg dają nie tylko obraz zdalnej edukacji. Przynoszą też odpowiedź na pytanie – po co nam jeszcze tradycyjna szkoła?

ŻEBY ZE SOBĄ BYĆ – oto najprostsza z nich. Wbrew pozorom ściśle związana z...

5815

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

To najbardziej dokuczało dzieciom i nauczycielom. Nawet najbardziej kreatywny nauczyciel nie zaspokoi potrzeby dziecka poznawania świata trójwymiarowego wszystkimi zmysłami. Ekran komputera jest płaski i nie pachnie. No i nie ma tej energii, czy jak to nazywają aury. Cokolwiek to jest wpływa na relacje między ludźmi. Kontakt przez komunikator nie zastąpi prawdziwej rozmowy, choćby dlatego, że słowo pisane, bez mowy ciała, nie przekazuje pełnej informacji. Nauczyciele właściwie szybko nauczyli się technik TIK, gorzej z dziećmi. Twierdzenie, że dzieci są komputerowymi tubylcami okazało się sporo na wyrost. Wreszcie bolączka wszystkich - samodzielność i motywacja. Z jednej strony ogromna pomoc i poświęcenie rodziców, z drugiej osobiste odczucie porażki, jeśli dziecko dostało - bardzo dobry, o dobrym nie wspomnę.Druga skrajność - brak jakiejkolwiek pomocy, a wręcz uniemożliwianie dziecku nauki. I można tak wyliczać. Zdalne nauczanie było trudnym, ale dobrym doświadczeniem, bo pozwoliło zdać sobie sprawęz wielu problemów i poznać dzieci i rodziców z trochę innej strony.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]