Reklama

Z prądem czy pod prąd?

Z prądem czy pod prąd?

15.09.2009
Czyta się kilka minut
To elektronika najsilniej ukształtowała pejzaż muzyki współczesnej i po blisko 110 latach istnienia wciąż na jej obszarze zdarza się najwięcej interesujących zjawisk.
N

Nowość sezonu: po 53 latach Warszawska Jesień wraca do swoich źródeł. Około roku 1956, w momencie jej założenia, powstawały pionierskie, a dziś już klasyczne dzieła muzyki elektroakustycznej - "Poem? electronique" Edgara Var?se’a i "Concret PH" Iannisa Xenakisa; oba znajdą się w tegorocznym programie, w przestrzennej aranżacji Miso Music Portugal’s Loudspeaker Orchestra. W roku 1958, na drugiej edycji, prezentowano muzykę konkretną; w tym roku autorska jej prezentacja w wykonaniu żywej legendy i współtwórcy nurtu - Pierre’a Henry’ego. Jednym z największych wydarzeń w historii były występy Karlheinza Stockhausena w latach 70.; teraz, już po jego odejściu, zabrzmią "Glanz" i "Orchester-Finalisten". Jednym słowem: WJ 2009 to elektronika.

Wybór tematu należy przywitać z uznaniem i radością. Uznaniem, bo pod względem kuratorskim jest to niewątpliwie decyzja...

7716

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Masz już konto? Zaloguj się 

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Jeśli założysz bezpłatne konto, możesz za darmo czytać 3 płatne teksty miesięcznie. Wykup dostęp, by czytać bez limitu najnowsze wydanie i numery archiwalne od 2003 roku! 

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Napisz do nas

Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.

Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]