Reklama

Ważyć się na wszystko

Ważyć się na wszystko

04.01.2004
Czyta się kilka minut
Na wystawie w paryskim Grand Palais, w sto lat po śmierci Paula Gauguina, po raz pierwszy zgromadzono w jednym miejscu większość dzieł, które namalował, narysował i wyrzeźbił na Tahiti. Niektóre z nich są powszechnie znane, niektóre - aż do przesytu. Całość zbioru odsłania jednak siłę tej twórczości: jej dramatyczny wymiar i metafizyczne aspiracje.
W

W centrum wystawy króluje sławny, ale po raz pierwszy od ponad pół wieku pokazany w Europie, obraz pod zaczerpniętym z Gnozy tytułem “Skąd przychodzimy? Kim jesteśmy? Dokąd podążamy?". “Przed samobójczą śmiercią chciałem namalować wielkie płótno, które miałem w głowie i przez cały miesiąc pracowałem w dzień i nocą, w niesłychanej gorączce" - pisał Gauguin w liście do przyjaciela. Gdzie indziej określił ten obraz jako swój duchowy testament.

Idealną oprawę dla tego obrazu tworzy siedem z ośmiu mniejszych płócien, które towarzyszyły mu w paryskiej galerii słynnego marszanda Ambroise Vollarda w roku 1898, gdy Gauguin pokazał owoce pierwszych lat swojego drugiego pobytu na Tahiti. Sprowadzone teraz z różnych muzeów zagranicznych, nie znalazły uznania w oczach miłośników sztuki AD 1898 i kupił je sam Vollard, płacąc za wszystkie 1000 franków, czyli prawie nic,...

12285

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]