Reklama

Trzask szkła

Trzask szkła

26.10.2003
Czyta się kilka minut
Upamiętnienie wielkiej tragedii to wielkie zadanie dla sztuki, ale sztuka bardzo rzadko umie mu podołać.
Z

Znany mi do tej pory artystyczny odzew na tragedię 11 września 2001 jest tak mało ważki, że aż trudno o nim pisać. Malowane szczerym sercem obrazy wydają się tak niewspółmiernie płaskie wobec inspirującego je zdarzenia, że lepiej o nich milczeć. Mówienie wydaje się krzywdzące zarówno dla ofiar, jak i dla artystów.

Sztuka przedstawiająca zawsze miała kłopoty z upamiętnianiem. Tylko kilka razy udawało się jej osiągnąć wyższy poziom metafory: “Rozstrzelanie powstańców madryckich" Goyi i tegoż “Okropności wojny", “Guernica" Picassa, może Zadkina “Człowiek z wyrwanym sercem" w hołdzie Rotterdamowi. Ponowna próba Picassa, jego obraz z wojną koreańską, była już tylko groteskowa.

Dzisiejsze media powinny ułatwiać artystom zadanie i pozwalać im na swobodniejsze operowanie większą liczbą technicznych nowości w służbie upamiętniania. Operowanie ruchomymi...

7135

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]