Reklama

Żółte ściany

Żółte ściany

27.03.2007
Czyta się kilka minut
Te prace objawiają siłę malarskiej wizji i raz jeszcze przekonują o swej wartości. Większość z nich dobrze znamy. Ale znane to jedno, a zapamiętane - to drugie.
Józef Czapski, "Żółta chmura", 1982 r.
W

W obrazach, które oglądamy w Zachęcie, jest moc. Może wynika ona z uporu? Nie miał łatwości malowania i w tym sensie owo z trudem przychodzące malarstwo ma w sobie więcej prawdy. Jednak obrazy Czapskiego lepiej znoszą czas i zmieniające się malarskie mody niż obrazy jego przyjaciół kapistów. Ceniony przez nich bardziej jako intelektualna potęga, uznawany był za mało uzdolnionego malarsko. Czas okazał się jednak wyjątkowo przyjaznym sprzymierzeńcem i z malarskiego czyśćca Czapski wychodzi wzmocniony. Jasne jest, że nie można rozdzielić malarza, pisarza, myśliciela, fascynującego człowieka i że pozostałe wcielenia sprzyjają jak najlepszej ocenie jego sztuki.

Na wystawie poza obrazami pokazano także szkice, rysunki i tomy dziennika - niezwykłego zarówno w objętości, jak i formie dzieła, które zdaje się idealnym, utopijnym, niemożliwym, a zarazem najlepszym...

3578

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Masz już konto? Zaloguj się 

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Jeśli założysz bezpłatne konto, możesz za darmo czytać 3 płatne teksty miesięcznie. Wykup dostęp, by czytać bez limitu najnowsze wydanie i numery archiwalne od 2003 roku! 

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Napisz do nas

Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.

Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]