Reklama

Potęga wizerunków

Potęga wizerunków

19.11.2013
Czyta się kilka minut
Wydawało się, że spory ikonoklastyczne mamy już za sobą. Że kłótnie o wizerunki nie rozpalają już serc i umysłów. Ostatnie wydarzenia pokazują jednak, że znaki w przestrzeni wizualnej wciąż zachowują swoją potęgę.
Ś

Świadkami mocy wizerunków o wiele bardziej okazują się ci, którzy je niszczą, niż ci, którzy za nimi stoją. Tak było w przypadku podpalenia „Tęczy” na warszawskim pl. Zbawiciela i w przypadku wylania czerwonej farby na ścianę w Centrum Sztuki Współczesnej.
Zapewne ani Julita Wójcik – autorka „Tęczy”, ani Jacek Markiewicz – autor „Adoracji Chrystusa”, nie spodziewali się, że ich prace nabiorą nowych, niezamierzonych sensów, które popchną odbiorców aż do tak gwałtownych reakcji.
ANTYINTERPRETACJA
Nie wiem, jakie były motywy i z jaką świadomością podpalacz „Tęczy” przystąpił do swego ikonoklastycznego aktu. Wiemy jednak, jak jego akt został zinterpretowany przez część opinii publicznej. Wyraził to na Facebooku Bartosz Kownacki, poseł PiS: „Płonie pedalska tęcza na Placu Zbawiciela”. A Wojciech Cejrowski oświadczył: „Spalono Tęczę na Placu Zbawiciela....

10471

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Masz już konto? Zaloguj się 

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Jeśli założysz bezpłatne konto, możesz za darmo czytać 3 płatne teksty miesięcznie. Wykup dostęp, by czytać bez limitu najnowsze wydanie i numery archiwalne od 2003 roku! 

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Napisz do nas

Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.

Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]