Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
cy, czterdziesty dziewiąty stopień nieczystości, aż zbliżyli się do idolatrii (gdyby osiągnęli pięćdziesiąty poziom zepsucia, nie mieliby możliwości zbawienia). Gdy znaleźli się już tak blisko upadku, Bóg odsłonił swoją chwałę i kilka tygodni po wyjściu Izraelici, odnowieni i pojednani ze sobą, stanęli u stóp góry Synaj i usłyszeli: "Jam jest Panem, twoim Bogiem".
Pewien litewski rabin pisał, że bez względu na to, gdzie znajduje się każdy Żyd w drodze do doskonałości, wzywany jest do tego, by pamiętał. Pesach jest świętem pamięci. A pamięć pozwala, by przywoływane dni zostały powtórzone w Niebie. Boska dobroć, która sprawiła cuda w przeszłości, jest dzięki aktowi przypominania znów obudzona. Wyzwolenie należy wspominać w każdym pokoleniu, a każdy Żyd musi czuć się tak, jakby to on właśnie wychodził z Egiptu, czyli "musiał uciekać przed swoimi ograniczeniami, pokusami i słabościami, jakie fizyczna egzystencja nakłada na duchowe życie". Odpowiednikiem wyzwolenia z Egiptu jest wyzwolenie Boskiej duszy z ograniczeń fizycznego środowiska.
Rytuał święta jest ustalony od setek lat. Zawsze wypada 15. dnia miesiąca Nisan, pierwszego miesiąca roku, na początek wiosny, w dniu, gdy księżyc osiąga pełnię. Nazwa święta pochodzi od "przejść, przeskoczyć, ominąć". Gdy spełniała się dziesiąta plaga - śmierć dotknęła pierworodnych - Bóg omijał domy zamieszkane przez Żydów. Słowo "pesach" jest też wiązane z barankiem, który jest ofiarą paschalną. Baranki były dla Egipcjan istotami boskimi. Żydzi zabijając egipskie idole mieli pokonać w sobie pokusę bałwochwalstwa.
Uczta świąteczna nazywana jest seder, czyli porządek, i obchodzona jest wedle ścisłych reguł. Nim nastanie święto, w żydowskim domu usuwa się wszelki kwas (w tym chleb). Tradycyjny judaizm rozumie kwaśne - hamec jako odpowiednik złych skłonności. Dom jest dokładnie czyszczony z chleba, a z kolei każdy domownik wezwany do oczyszczenia z duchowego zepsucia. Wieczorem przy stole w odświętnych strojach zbierają się domownicy. Przygotowany jest sederowy talerz z symbolicznymi potrawami, cztery kieliszki wina dla każdego. Wedle praskiego rabina Maharala symbolizują pramatki: Sarę, Rebekę, Rachel i Leę. Z kolei Gaon z Wilna uważa, że każdy z kielichów odnosi się do czterech światów: świata ziemskiego, epoki mesjańskiej, świata zmartwychwstania i świata przyszłego. Czwarty zawsze należy pić, uchylając drzwi domu, by na koniec uczty mógł wejść do domu oczekiwany, ale niespodziewany gość, czyli Eliasz. Na stole sederowym każda z potraw ma znaczenie symboliczne i pomaga przedstawić historię wyjścia, czyli Hagadę - opowieść o wyjściu z Egiptu, którą czyta się w trakcie uczty.
Pesach zwane jest też świętem macy, którą nazywa się chlebem cierpienia i ubóstwa. Jest to rodzaj płatków zrobionych z mąki i wody, które muszą być przygotowane dokładnie w 18 minut, by nie zaczął się proces fermentacji. Różnica między zwykłym chlebem a macą jest prosta i zawiera się w czasie przygotowania. Pośpiech jest obecny w przygotowaniu macy - towarzyszył Izraelczykom uchodzącym z Egiptu. W tym symbolicznym pośpiechu Żydzi mają zapanować nad czasem, tak jak piekarz panuje nad procesem fermentacji. Prostota macy symbolizuje skromność i pokorę, które są istotą wiary. Poza macą spożywa się gorzkie zioła symbolizujące cierpienia, jakie dotknęły Żydów w Egipcie. Z kolei haroset złożony z jabłek, orzechów, wina i cynamonu przypomina zaprawę murarską, jaką musieli przygotowywać do budowy piramid. Jajko maczane w słonej wodzie symbolizuje życie, ale też pot i zmęczenie wędrujących po pustyni.
Na koniec uczty z radością powtarzane są słowa Leszana habaa b’Jeruszalaim, co oznacza: Następnego roku w Jerozolimie. Życzmy sobie, by w roku następnym przybył Mesjasz i odbudowane zostało święte miasto.