Reklama

Pendolino odjeżdża

Pendolino odjeżdża

19.05.2014
Czyta się kilka minut
Dyskusja o tym, kto zawinił w sprawie pociągów Pendolino, przypomina kwadraturę koła.
W

Wykonawca (firma Alstom), który ma dostarczyć 20 składów, twierdzi, że nie może wypełnić zobowiązania, bo polskie tory nie są przystosowane do maksymalnej prędkości 250 km/h, z jaką mają się poruszać – dlatego nie występuje o homologację Urzędu Transportu Kolejowego. Na razie nie istnieje nawet rozporządzenie, które pozwalałoby jeździć tak szybko (­dziś prędkość maksymalna to 160 km/h). Z kolei PKP Intercity tłumaczy, że wykonawca powinien wypełnić kontrakt – w przeciwnym razie przewoźnik zacznie naliczać kary.
PKP IC niewątpliwie przeszarżowało z zamówieniem, zapominając, że dopuszczenie Pendolino do ruchu wymaga wielkich zmian w infrastrukturze torowej, przede wszystkim systemu sterowania ruchem ETCS, który może m.in. kontrolować z zewnątrz pozycję i prędkość pociągu (np. wyhamować go w razie zasłabnięcia maszynisty). Alstom, który zna specyfikę polskiej kolei, nie uznał za...

1489

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]