Reklama

Nauka widzenia

Nauka widzenia

18.06.2007
Czyta się kilka minut
W Polsce sztuki wizualne nie cieszą się szczególną estymą - nawet w środowiskach inteligenckich, gdzie malarstwo, rzeźbę, nie mówiąc już np. o wideo albo instalacji, zwykło się określać mianem "plastyki, przejętym wprost z peerelowskiej szkoły.
Zofia Kulik „Gotyk międzynarodowy”
N

Na początek krótki quiz bez nagród. Co to jest perspektywa odwrócona? Na czym polega technika tempery? Kiedy i gdzie zaczęto malować na płótnie? Jaki tytuł nosiło najsłynniejsze czasopismo francuskich surrealistów? Z jakim kolorem należy wiązać twórczość Yvesa Kleina?

Nie chciałabym, by ci, którzy znają odpowiedzi, poczuli się niedocenieni porównaniem do francuskich nastolatków. A jednak przed dwoma laty poprawnych odpowiedzi na większość z tych (i parę innych) pytań udzieliło 80 procent licealistów w prowincjonalnym bretońskim Lannion, choć w Luwrze czy Centre Pompidou bywają oni być może nie częściej niż mieszkańcy Pułtuska w Muzeum Czartoryskich albo na Zamku Ujazdowskim.

Winna jest literatura

Tymczasem w Polsce sztuki wizualne nie cieszą się szczególną estymą - nawet w środowiskach inteligenckich. Co więcej...

8654

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Masz już konto? Zaloguj się 

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Jeśli założysz bezpłatne konto, możesz za darmo czytać 3 płatne teksty miesięcznie. Wykup dostęp, by czytać bez limitu najnowsze wydanie i numery archiwalne od 2003 roku! 

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Napisz do nas

Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.

Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]