Reklama

Conrad Festival: Kobiety i Kurdowie w Turcji

Conrad Festival: Kobiety i Kurdowie w Turcji

23.10.2015
Czyta się kilka minut
Asli Erdoğan, wybitna turecka pisarka, podczas spotkania "Raport mniejszości" opowiedziała o tej Turcji, której nie znamy, albo udajemy, że nie znamy.
Raport mniejszości: Kobiety i Kurdowie w Turcji Asli Erdoğan / Fot. Tomasz Wiech
Raport mniejszości: Kobiety i Kurdowie w Turcji Asli Erdoğan / Fot. Tomasz Wiech
E

Erdoğan gości w Krakowie w ramach stypendium ICORN (międzynarodowy program wspierania pisarzy prześladowanych politycznie w swoich ojczyznach). Bez wątpienia w Polsce obecna jest literatura turecka – choćby w postaci Orhana Pamuka czy Elif Şafak, trzeba jednak pamiętać, że ten wybór nie daje nam wglądu w bogate życie literackie tego kraju. Proza Erdoğan nie pokazuje Turcji jako miejsca nieco orientalnego, czasem wręcz nieco baśniowego (jak ma to miejsce w książkach noblisty), wręcz przeciwnie – to miejsce pełne przemocy, szczególnie wobec kobiet, kraj rażących nierówności społecznych.


CZYTAJ TAKŻE:


Pisarka korzysta z wątków autobiograficznych, np. w „The City in Crimson Cloak” (1998) bohaterka, mieszkająca w Rio, walczy o życie tak, jak walczyła sama pisarka, która w prozie zamieszcza ślady siebie, by jeszcze lepiej siebie poznawać i rozumieć. Wyznaje, że to właśnie w Rio nauczyła się wiele, ale przede wszystkim tam właśnie umarła. To zaskakujące wyznanie przenosi nas w szczególne rozumienie śmierci, otóż Erdoğan uważa, że umieranie jest procesem długotrwałym, którego trzeba się nauczyć, by dzięki tej nauce lepiej i świadomiej żyć.

Odziera swoich bohaterów z ich historii, właściwie z wszelkich atrybutów, by stworzyć doświadczenie absolutnego wygnania i alienacji, przede wszystkim od samych siebie. Tylko absolutne wygnanie umożliwia pełny i prawdziwy powrót do życia.

Galeria zdjęć
  • Raport mniejszości: Kobiety i Kurdowie w Turcji Asli Erdoğan / Fot. Tomasz Wiech
  • Raport mniejszości: Kobiety i Kurdowie w Turcji Asli Erdoğan / Fot. Tomasz Wiech

Ten materiał jest bezpłatny, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Autor artykułu

Krytyk literacki, stale współpracuje z Tygodnikiem Powszechnym. Redaktor literacki Conrad Festival, doktorant na Wydziale Polonistyki UJ. Prowadzi podkast literacki „Book’s not dead”.

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]