Co nowego obejrzeć w weekend na VOD

Jeśli w filmie pojawia się plac zabaw lub szkolne podwórko, z góry wiadomo, że nie będzie zabawnie. Bo niewinne dzieciństwo to mit. | ANITA PIOTROWSKA POLECA, CO ZOBACZYĆ, W KAŻDY WEEKEND

04.11.2022

Czyta się kilka minut

Kadr z filmu „Plac zabaw” / FOT. MATERIAŁY PRASOWE HBO MAX /
Kadr z filmu „Plac zabaw” / FOT. MATERIAŁY PRASOWE HBO MAX /

W oryginale film nazywa się „Un monde”, jako że szkolne podwórko jest właściwie miniaturą świata: poligonem doświadczalnym, laboratorium władzy i obozem przetrwania w jednym. Co ciekawe, belgijska podstawówka z debiutu Laury Wandel to miejsce na pierwszy rzut oka bardzo przyjazne – szanuje wielokulturowość, daje dzieciakom wiele swobody, w sposób nieinwazyjny uczy pływania i składania liter. Jednakże dla dwójki „świeżaków”, siedmioletniej Nory i jej brata Abla, pierwszy dzień w szkole okaże się brutalną inicjacją.

  • PLAC ZABAW – reż. Laura Wandel. Belgia 2021. HBO Max

Ciało pedagogiczne i rodzice stanowią tu fantomowy drugi plan. Kamera pracuje na wysokości dziecięcych twarzy, toteż starsi muszą czasami się zniżać, ażeby w ogóle zaistnieć w kadrze. Ta ich obecność-nieobecność ma znaczenie symboliczne, wychowawców bowiem najbardziej brakuje wtedy, kiedy są najbardziej potrzebni.

Dorośli, choć empatyczni, okazują się całkowicie dysfunkcyjni i ślepi na wszelką patologię. Na przykład wtedy, gdy bez żadnego powodu koledzy zaczynają dręczyć Abla. Wówczas jedynie siostra staje w jego obronie, zachęca do postawienia się oprawcom, namawia, by brat przełamał chłopacki wstyd i powiadomił kogo trzeba.


CO OBEJRZEĆ W WEEKEND: Nowości na VOD poleca co tydzień Anita Piotrowska, krytyczka filmowa „Tygodnika” >>>


W wielu zresztą scenach ostrość kamery ustawiona została wyłącznie na główną bohaterkę, żeby zaznaczyć jej wyobcowanie z nieostrego (czytaj: obojętnego) tła. W ten sposób Wandel pozostaje wytrawną behawiorystką, która uważnie obserwując to, co na zewnątrz, potrafi zajrzeć do wnętrza.

Adres URL dla Zdalne wideo

„Plac zabaw” zasila więc antologię tytułów podkopujących mit niewinnego dzieciństwa. Reżyserce wystarczyła godzina z niewielkim hakiem, oszczędne środki wyrazu i para świetnych małoletnich aktorów (Maya Vanderbeque i Günter Duret), by pokazać w zbliżeniu, czym jest prawdziwy horror bycia dzieckiem. A szczególnie w grupie rówieśniczej, która pozostawiona sama sobie lubi powielać najbardziej archaiczne mechanizmy stada: znajdowanie kozła (albo raczej „kota”) ofiarnego, ustanawianie porządku dziobania, wykluczania i wkluczania czy samonakręcanie się agresją.


PRZECZYTAJ TAKŻE:

ZMIERZCH PLATFORM STREAMINGOWYCH. Widz korzystający z Netfliksa czy Disneya coraz częściej czuje się jak abonent kablówki: płaci za tysiące godzin audiowizualnych treści, których nigdy nie obejrzy >>>>


Mimo wszystko autorka wierzy w dziecięcą zdolność do regeneracji. I ciekawe, że to dziewczynka, na dodatek młodsza, będzie próbowała przerwać ów cykl przemocy, chociaż po drodze, pod wpływem silnych emocji i poczucia bezradności, przyjmie na chwilę panujące reguły gry.  A wszystko po to, by ratować brata nie tylko przed okrutnym stadem, ale i przed nim samym.

Nagrodzony przez krytyków na festiwalu w Cannes belgijski kandydat do Oscara bywa pod koniec zbyt dosłowny i za bardzo przypowieściowy w swoim tonie (biblijne imię bohatera nie mogło być przypadkowe). Jako rzecz o łamaniu dziecięcych kręgosłupów, o próbie pozytywnego buntu i zmowie milczenia nie wnosi wiele nowego. Dostajemy jednak poruszające i chłodne zarazem studium samotności w grupie. I nie chodzi nawet o nękanego Abla, lecz o jego siostrę, która w nowej klasie odnajduje się coraz lepiej tylko do momentu, gdy okaże się obrończynią szkolnego fajtłapy. W tym świecie ani słabi, ani ich rzecznicy nie mają racji. Z pewnością wie coś na ten temat bezrobotny ojciec dwójki małych bohaterów.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Krytyczka filmowa „Tygodnika Powszechnego”. Pisuje także do magazynów „EKRANy” i „Kino”, jest felietonistką magazynu psychologicznego „Charaktery”. Współautorka takich publikacji, jak „Panorama kina najnowszego”, „Szukając von Triera”, „Encyklopedia kina”, „… więcej