Co czytamy

W księgarniach mamy dziś wyjątkowo dużo komiksów, eseistyki, albumów i książek artystycznych oraz literatury faktu – głównie biografii i reportaży.

23.05.2022

Czyta się kilka minut

FOT. PIXABAY /
FOT. PIXABAY /

Rok 2021 był wyjątkowo dobry nie tylko dla polskich czytelników. Rynek książki z powodzeniem nadrabiał popandemiczne załamanie także w innych krajach, m.in. Hiszpanii, Włoszech czy na Łotwie.

Gdy przegląda się przygotowany przez Bibliotekę Narodową raport podsumowujący pracę wydawców, spore wrażenie robią przede wszystkim słupki prezentujące rosnącą liczbę publikowanych komiksów i powieści graficznych. Ten trwający już dekadę, nasilający się trend widoczny jest skądinąd w całej Europie. W Polsce najchętniej czytamy komiksy japońskie (to aż 40 proc. rynku, głównie mangi), amerykańskie (27 proc.), francuskie (15 proc.) i belgijskie (5 proc.).

Ale nie tylko na półkach z komiksami konsekwentnie przybywa tytułów. Zebrane przez BN dane pozwalają wierzyć, że Nagroda Nobla dla Olgi Tokarczuk pobudziła zainteresowanie zarówno twórczością pisarki, jak i współczesną literaturą piękną w ogóle.


Olga Tokarczuk sięgnęła po klejnot literacki w postaci Sokołowska, wsi i sanatorium, które było rzeczywistym prototypem Berghofu z „Czarodziejskiej góry”. O nowej powieści Olgi Tokarczuk pisze Ryszard Koziołek


 

W księgarniach mamy dziś także wyjątkowo dużo eseistyki, albumów i książek artystycznych (duży wzrost na przestrzeni ostatnich trzech lat) oraz literatury faktu – głównie biografii i reportaży. Nieco mniej niż w poprzednich latach wydaje się u nas literatury sensacyjno-kryminalnej. Popularnością cieszą się natomiast książki ezoteryczne i paranaukowe – tytułów z tej dziedziny przybywało także w wyjątkowo trudnym dla wydawców roku 2020. Pandemia przyczyniła się do tego, że w ogóle chętniej sięgaliśmy po poradniki, głównie dotyczące turystki krajowej i zdrowia psychicznego.

Ciekawie wygląda także półka z literaturą dla nastoletniego czytelnika. O ile w badaniach czytelnictwa młodzieży to fantastyka i powieść obyczajowa konsekwentnie zajmowały pierwsze miejsca, to w strukturze produkcji wydawniczej ich przewaga jest mniej oczywista. W ostatnim okresie zaczęła im rosnąć nowa konkurencja – realistyczna powieść przygodowa, sensacyjna i kryminalna przeznaczona dla młodych czytelników. W roku 2019 stanowiła ona zaledwie 10 proc. rynku, jednak w ostatnich dwóch ­latach podwoiła zasięgi.©℗

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Od 2018 r. związana z „Tygodnikiem Powszechnym”, dziennikarka i redaktorka Działu Kultury, wydawczyni strony TygodnikPowszechny.pl. W 2019 r. nominowana do nagrody Polskiej Izby Książki za najciekawszą prezentację książek i czytania w mediach drukowanych. Od… więcej

Artykuł pochodzi z numeru Nr 22/2022