Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
Rok 2021 był wyjątkowo dobry nie tylko dla polskich czytelników. Rynek książki z powodzeniem nadrabiał popandemiczne załamanie także w innych krajach, m.in. Hiszpanii, Włoszech czy na Łotwie.
Gdy przegląda się przygotowany przez Bibliotekę Narodową raport podsumowujący pracę wydawców, spore wrażenie robią przede wszystkim słupki prezentujące rosnącą liczbę publikowanych komiksów i powieści graficznych. Ten trwający już dekadę, nasilający się trend widoczny jest skądinąd w całej Europie. W Polsce najchętniej czytamy komiksy japońskie (to aż 40 proc. rynku, głównie mangi), amerykańskie (27 proc.), francuskie (15 proc.) i belgijskie (5 proc.).
Ale nie tylko na półkach z komiksami konsekwentnie przybywa tytułów. Zebrane przez BN dane pozwalają wierzyć, że Nagroda Nobla dla Olgi Tokarczuk pobudziła zainteresowanie zarówno twórczością pisarki, jak i współczesną literaturą piękną w ogóle.
Olga Tokarczuk sięgnęła po klejnot literacki w postaci Sokołowska, wsi i sanatorium, które było rzeczywistym prototypem Berghofu z „Czarodziejskiej góry”. O nowej powieści Olgi Tokarczuk pisze Ryszard Koziołek
W księgarniach mamy dziś także wyjątkowo dużo eseistyki, albumów i książek artystycznych (duży wzrost na przestrzeni ostatnich trzech lat) oraz literatury faktu – głównie biografii i reportaży. Nieco mniej niż w poprzednich latach wydaje się u nas literatury sensacyjno-kryminalnej. Popularnością cieszą się natomiast książki ezoteryczne i paranaukowe – tytułów z tej dziedziny przybywało także w wyjątkowo trudnym dla wydawców roku 2020. Pandemia przyczyniła się do tego, że w ogóle chętniej sięgaliśmy po poradniki, głównie dotyczące turystki krajowej i zdrowia psychicznego.
Ciekawie wygląda także półka z literaturą dla nastoletniego czytelnika. O ile w badaniach czytelnictwa młodzieży to fantastyka i powieść obyczajowa konsekwentnie zajmowały pierwsze miejsca, to w strukturze produkcji wydawniczej ich przewaga jest mniej oczywista. W ostatnim okresie zaczęła im rosnąć nowa konkurencja – realistyczna powieść przygodowa, sensacyjna i kryminalna przeznaczona dla młodych czytelników. W roku 2019 stanowiła ona zaledwie 10 proc. rynku, jednak w ostatnich dwóch latach podwoiła zasięgi.©℗