Bojaźliwy Saul

Imię Saula w Księdze Samuela połączone jest z bojaźnią. Wiemy, kogo bał się na pewno: „I bał się Saul Dawida, przeto, że Pan był z nim, a od Saula odstąpił” (1 Sam 18, 12).

05.09.2017

Czyta się kilka minut

Wojowniczy Saul bał się też Filistynów i słów ducha proroka Samuela, który wywołany z ciemności szeolu wieszczył rychłą śmierć jemu i jego synowi. Bał się król swoich wojaków, którzy mówili, że się zbuntują, jeśli tylko włos spadnie z głowy Jonatana.

Saul był – jak widać – nie tylko szaleńcem i okrutnikiem, ale też miał coś z tchórza. Kluczem do osobowości pierwszego króla Izraela jest jednak nie tylko jego bojaźń, lecz także niska samoocena. Zwykle to poważny problem życiowy, powodujący brak emocjonalnej stabilności. Jeszcze żywy Samuel, odbierając mu tytuł do sprawowania funkcji władcy, widział problem w niepewności i słabości: „Gdyś był mały w oczach twoich, nie stałeś się głową pokoleń izraelskich i nie pomazał cię Pan na króla nad Izraelem” (1 Sam 15, 17).

Saul polując na Dawida, objawiał poważne problemy psychiczne. Ale nie sposób sprowadzić do tego wszystkie wymiary konfliktu między dwoma monarchami. Król Saul wszak walczył o tron nie tylko dla siebie, ale i dla swoich potomków. Chciał swoim następcą uczynić Jonatana. A gdy okazało się, że jest to niemożliwe, zaklinał Dawida, by ten nie wymazał jego imienia i imienia jego rodziny z historii Izraela. Wiemy, że tak działo się w Egipcie. Zdarzało się, że faraonowie wyparowywali z dziejów i nie pozostawał po nich nawet grobowiec. Taki los spotkał Hatszeput, której wizerunek miał być usunięty z miejsc publicznych, czy Echnatona. W każdym razie osobliwa była prośba Saula i, jak rozumiem, ktoś kilka wieków później spisując losy plemion Izraela, nie zapomniał o tragicznej figurze pierwszego króla.

Był jeszcze jeden istotny powód, dla którego Saul tak bardzo miał na pieńku z Dawidem. Dawid – sądząc po opowieści o Abigail – był kimś w rodzaju rozbójnika wymuszającego okupy. Żaden władca tego nie tolerował, bo to on uważał, że ma monopol na ściąganie haraczu zwanego podatkiem. A do tego wszystkiego Dawid nie robił wrażenia osoby słynącej z lojalności plemiennej i rodzinnej. W Księdze Samuela opisana jest wysoce zastanawiająca historia. Dawid dostał dla siebie i swoich kompanów miasto od Achisa, filistyńskiego władcy. Stamtąd robił łupieżcze wyprawy na różne ludy. Nigdy nie zaczepiał Filistynów, i jak nas zapewnia autor księgi, nie zrobił niczego złego Hebrajczykom. Zdarzyło się jednak tak, że Filistyńczycy ruszyli na Benjamitów. Filistyński władca chciał wziąć Dawida ze sobą jako sprzymierzeńca, ale książęta filistyńscy uznali, że nie należy ufać Dawidowi, i zrezygnowano z jego pomocy. Jak z tego wynika, tylko cudem umknął on trudnej dla siebie sytuacji: mógł albo walczyć z Filistynami w obronie nielubianego przez siebie Saula (ale był bez szans), albo stanąć przeciw królowi Izraela, a wtedy pozostałby w naszej pamięci jako zdrajca. Dawidowi trafił się jednak dobry los w tej boskiej loterii i skończyło się na tym, że na jego miasto napadli Amelekici, porwali mu żony i rodziny kamratów. Moralnie Dawid mógł więc wyjść z tej sytuacji bez szwanku. ©

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
(1951-2023) Socjolog, historyk idei, publicysta, były poseł. Dyrektor Żydowskiego Instytutu Historycznego. W 2013 r. otrzymał Nagrodę im. ks. Józefa Tischnera w kategorii „Pisarstwo religijne lub filozoficzne” za całokształt twórczości. Autor wielu książek, m… więcej

Artykuł pochodzi z numeru Nr 37/2017