Reklama

Za blisko życia

Za blisko życia

16.10.2006
Czyta się kilka minut
Po "Literaturce Anny Nasiłowskiej - "Filmiki Łukasza Maciejewskiego, czyli pamflet na polskie kino z pozycji zawiedzionego widza, który dość ma na ekranie "złomiarzy, bezdomnych, komorników.
Kadr z filmu "Co słonko widziało" Michała Rosy
C

Co do mnie, nie tęsknię, jak Maciejewski, do "campu po polsku" ani do kina "świadomie kiczowatego, utopionego w brokacie i przesadzie". I odnajduję się w postaci złomiarza, czyli w "Edim". Ale rozumiem autora, kiedy pyta: gdzie jest polski film dla mnie?

Publiczne - prywatne

Tak pytaliśmy w Polsce zawsze, bo u nas co innego bywa publiczne, a co innego moje własne. Odczuwaliśmy i wciąż jeszcze odczuwamy tę podwójność życia, charakterystyczną dla krajów żyjących w półniewoli. "Jesteśmy dziećmi epoki - pisała z ironią Szymborska pod koniec lat 80. - epoka jest polityczna". Znów, niestety, staje się polityczna.

W tamtej epoce panował rozdźwięk między tym, co manifestowało się publicznie, a tym, czego pragnęliśmy dla siebie. Odkąd pamiętam, my, piszący, byliśmy zapędzani - wcale nie tylko przez władzę, także przez...

18218

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Masz już konto? Zaloguj się 

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Jeśli założysz bezpłatne konto, możesz za darmo czytać 3 płatne teksty miesięcznie. Wykup dostęp, by czytać bez limitu najnowsze wydanie i numery archiwalne od 2003 roku! 

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Napisz do nas

Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.

Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]