Wyrok w teatrze absurdu

06.07.2020

Czyta się kilka minut

 / ALEXANDER ZEMLIANICHENKO / AP / EAST NEWS
/ ALEXANDER ZEMLIANICHENKO / AP / EAST NEWS

Trzy lata pozbawienia wolności w zawieszeniu – taki wyrok usłyszał reżyser teatralny i filmowy Kiriłł Sieriebriennikow (na zdjęciu po wyjściu z sądu) oskarżony o sprzeniewierzenie 133 mln rubli z budżetu moskiewskiego Gogol Center (stworzonego przez Sieriebriennikowa centrum teatralnego nowego typu). Prokurator żądał sześciu lat łagru. Rosyjska Temida urządziła długi, trwający od 2017 r. spektakl-rozprawę z niepokornym reżyserem. Urodzony w 1969 r., uznawany jest za jednego z najwybitniejszych twórców pokolenia (film „Lato”, awangardowe realizacje teatralne utworów Gogola, Gonczarowa, Puszkina, braci Priesniakowów, balet „Nuriejew”).

Formalną podstawą aktu oskarżenia były malwersacje finansowe (przedstawiane w trakcie procesu ekspertyzy zawierały sprzeczne oceny działalności finansowej Gogol Center i opisywały praktyki stosowane w wielu placówkach teatralnych w Rosji, których dyrektorów nie stawia się jednak przed sądem). Nieformalnych podstaw można się tylko domyślać. Wspierający Sieriebriennikowa przedstawiciele środowisk twórczych wskazywali, że zarzuty są naciągane, a represje obliczone na uciszenie niezależnego twórcy, demonstrującego krytyczny stosunek do władz i śmiało wychodzącego poza ustalone ramy konwencji. Petycję w obronie reżysera podpisało kilka tysięcy ludzi kultury. Środowisko nie było jednak zgodne: część poparła stanowisko władz.

Łagodny wyrok odczytano jako sygnał ze strony Kremla, że w przeddzień głosowania nad poprawkami do konstytucji władze nie chcą eskalacji buntowniczych nastrojów wśród ludzi kultury. A w myśl tych poprawek mile widziane będą realizacje w duchu tradycjonalizmu – Sieriebriennikow ze swoim awangardowym polotem do tych wytycznych nie pasuje.

Przebieg procesu pokazał, że rosyjskie sądownictwo podporządkowane jest ukazom góry i służy realizacji politycznych zamówień. ©

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
W latach 1992-2019 związana z Ośrodkiem Studiów Wschodnich, specjalizuje się w tematyce rosyjskiej, publicystka, tłumaczka, blogerka („17 mgnień Rosji”). Od 1999 r. stale współpracuje z „Tygodnikiem Powszechnym”. Od początku napaści Rosji na Ukrainę na… więcej

Artykuł pochodzi z numeru Nr 28/2020