Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
Wielu widzi w nim wręcz jednego z głównych autorów tego fundamentalnego kompendium. W 1995 r. przejął rządy nad archidiecezją wiedeńską, zastępując skompromitowanego seksualnymi skandalami kard. Hansa Hermanna Groëra. Nowy metropolita wprawdzie nie zatrzymał odpływu wiernych, ale w dużym stopniu odbudował społeczny autorytet Kościoła. W Kościele idzie własną drogą. Nie obawiał się oskarżać kard. Angela Sodano, byłego watykańskiego sekretarza stanu o hamowanie śledztw w sprawie nadużyć seksualnych – a jednocześnie np. polemizował z austriackimi księżmi żądającymi radykalnych zmian w Kościele oraz wielokrotnie wzywał do strzeżenia depozytu wiary i katolickiego nauczania.
Jego głos jest więc głosem osobnym, ale brzmiącym w Kościele wyjątkowo donośnie. U progu nowego roku warto posłuchać jego diagnoz na temat przyszłości chrześcijaństwa w Europie – i zestawić je z rozważaniami innego wybitnego myśliciela, stale współpracującego z „Tygodnikiem” filozofa i teologa z Pragi, ks. prof. Tomáša Halíka, które publikujemy w dalszej części tematu Tygodnika.