Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Uczuciowe życie pisarzy

Uczuciowe życie pisarzy

10.05.2015
Czyta się kilka minut
Na ostatniej stronie okładki wydawca pisze, że jest „to lektura nie tylko dla miłośników biografii, ale dla każdego, kto interesuje się literaturą”.
Z

Zdanie to jest podwójnie mylące. Po pierwsze nie jest to książka dla wielbicieli biografii, jeśli przez te ostatnie rozumieć wyczerpujące panoramy życiowych perypetii pisarzy. Przypadnie ona do gustu przede wszystkim zniecierpliwionym konsumentom biograficznych bryków, w których można znaleźć przygotowane z buchalteryjną precyzją informacje na temat seksualnych podbojów Hemingwaya czy innego Mailera. O literaturze nie dowiemy się nic, poza powracającym niczym refren stereotypem, że emocjonalne kryzysy oraz niekontrolowane wybuchy namiętności stymulowały twórców i to właśnie dzięki nim powstały wielkie dzieła. A jednak warto tę książkę przeczytać – zwłaszcza wraz z tomem Maríasa – by zobaczyć, jak kreowana jest dziś „prawda” na temat intymności i uczuć, czyli dwóch najbardziej chodliwych towarów medialnych naszych czasów.

S. McKenna Schmidt, J. Rendon „Sekretne życie pisarzy”, przeł. R.A. Dąbrowski, Muza SA, Warszawa 2015.

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Autor artykułu

Urodzony w 1978 roku. Filozof literatury, eseista, redaktor, krytyk i tłumacz. Dyrektor programowy Festiwalu Conrada. Redaktor działu kultury „Tygodnika Powszechnego”. Dyrektor programów...

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]