Peter Gabriel: "Hit"

“Hit" to dwupłytowa składanka, zawierająca zarówno tzw. największe przeboje Petera Gabriela (w dużej mierze powtarzając zawartość krążka “Shaking The Tree" z 1990 r.), jak też utwory mniej znane (paradoksalnie pochodzące z najnowszych albumów - “Ovo", 2000 czy “Up", 2002), na nowo zaaranżowane lub wręcz premierowe. W sumie - 31 piosenek, a wśród nich utwory w dorobku tego artysty tak klasyczne jak “Sledgehammer", “Solsbury Hill", “Biko", “Red Rain" czy śpiewane w duecie z Kate Bush “Don’t Give Up", a z nieco nowszych: “Steam" lub bardzo dobre, drapieżne “Digging in the Dirt".

07.12.2003

Czyta się kilka minut

Piszę “nieco nowsze", uzmysławiając sobie, że określam w ten sposób piosenki z płyty “Us", wydanej 11 lat temu... Ale też Peter Gabriel, delikatnie mówiąc, nie jest już młodzieniaszkiem, nagrał kilkanaście albumów solowych, a wcześniej współtworzył pierwszy skład grupy Genesis, w okresie gdy kapela ta miała artystyczne ambicje (w jakim stopniu spełnione - rzecz do dyskusji), nie grała uładzonych popowych piosenek, śpiewanych miękkim głosem Phila Collinsa.

Tak więc słuchanie “Hit" - w każdym razie dla takich oldskulowych odbiorców, jak niżej podpisany - to nieco podróż sentymentalna, choćby do końca lat 80. i audycji Tomasza Beksińskiego w radiowej Trójce, z przejęciem opowiadającego fabułę albumu “The Lamb Lies Down on Broadway". Dziś piosenki autora “Games Without Frontieres" przyjmuję z dystansem, wydają mi się nieco pokryte patyną, choć część z nich nadal ma dużo uroku - przyjemne melodyjne, bogate, nieco etniczne utwory jak “Cloudless", sporo wypełnionych mnóstwem dźwięków, szybkich kawałków (jak choćby “Sledgehammer") czy wreszcie wspomniane “Don’t Give Up", które zadedykowalibyśmy dziś sfrustrowanemu “pokoleniu Nic". A poza tym polecam do słuchania w czasie jazdy samochodem, lojalnie ostrzegając, że niejednokrotnie znacznie przekroczymy ograniczenia prędkości.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Ur. 1971 r. Krytyk literacki, pracownik Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, sekretarz Międzynarodowej Nagrody Literackiej im. Zbigniewa Herberta, wieloletni redaktor „Tygodnika Powszechnego”. Autor książki „Miłosz. Biografia” (Wydawnictwo Znak,… więcej

Artykuł pochodzi z numeru TP 49/2003