Niekonsekwencja

Zakony klauzurowe przeżywają w Polsce kryzys. Bynajmniej nie kryzys powołań, lecz czysto doczesny kryzys ekonomiczny. Świat się zmienił. Powstały w Polsce nowe możliwości. Zaczęliśmy skupiać na nich naszą uwagę i zapomnieliśmy o tych szczególnych miejscach modlitwy i innego życia. Liczne, wielowiekowe klasztory - dawniej utrzymywane przez fundatorów i własne beneficja - dziś wymagają olbrzymich, coraz większych kosztów utrzymania (wystarczy uświadomić sobie choćby konieczność stałej troski konserwatorskiej o zabytkowe budowle). Osoby żyjące w zakonach klauzurowych nie mają takich możliwości zarobkowych jak inni wierni. Stąd inicjatywa Episkopatu, by podczas tegorocznego Dnia Życia Konsekrowanego (2 lutego) przeprowadzić ogólnopolską zbiórkę wspomagającą zakony.

08.02.2004

Czyta się kilka minut

By uwrażliwić wiernych na ten problem, a także by charyzmat zakonny “cieszył się szczególnym zrozumieniem i szacunkiem", Komisja Episkopatu ds. Instytutów Życia Konsekrowanego i Stowarzyszeń Życia Apostolskiego opublikowała list pasterski “o radzie i ślubie czystości" (w następnych latach pojawią się listy poświęcone kolejnym radom ewangelicznym: ubóstwa i posłuszeństwa). Praktykowana przez zakonników “czystość jest pozytywną prowokacją wobec dzisiejszej hedonistycznej kultury" - napisał bp Andrzej Dzięga, przewodniczący Komisji.

Uwagę osób żyjących w małżeństwie, słuchających przed tygodniem tego listu w kościołach, mogła jednak uderzyć pewna niekonsekwencja. Choć w dokumencie wspomina się o czystości właściwej różnym stanom życia (małżeństwu, życiu samotnemu, wdowieństwu) oraz mówi się o “wielu dobrych drogach i charyzmatach", to jednak czystość praktykowana przez osoby konsekrowane jest wielokrotnie określana jako “pełna", “doskonała". Jeżeli czystość zakonna jest pełna i doskonała, to z konieczności czystość praktykowana przez wierzących małżonków musi być niepełna i niedoskonała. Zapytajmy, co tę niepełność i niedoskonałość powoduje - współżycie płciowe? Czy używanie języka, którego konsekwencje - w sposób niezamierzony, ale nieuchronny - godzą w wartość małżeństwa, jest najbardziej odpowiednim sposobem dowartościowywania życia zakonnego?

W liście czytamy, że wybór drogi rad ewangelicznych “pociąga za sobą absolutne oddanie się Bogu »niepodzielnym sercem« (por. 1 Kor 7,34) i coraz to dokładniejsze upodobnienie się do Chrystusa ukrzyżowanego. Ślub czystości jest więc wyrazem najgłębszej, wyłącznej i całkowitej miłości człowieka do Boga. Jest też odpowiedzią na wezwanie Boga, aby Go miłować »z całego swego serca, z całej duszy swojej i ze wszystkich swoich sił« (Pwt 6,5)". To zestawienie obok siebie “charakterystycznej" dla życia zakonnego “niepodzielności serca" i realizacji przykazania miłowania Boga “z całego serca" jest dla małżonków bolesne. Trudno uwolnić się od sugestii, że sam stan życia w małżeństwie uniemożliwia wypełnianie do końca najważniejszego przykazania - wszak małżonkowie mają serce z konieczności “podzielone".

A przecież można spojrzeć na oba charyzmaty inaczej - ukazując ich rzeczywiste wzajemne dopełnianie się. Jeżeli rezygnacja z małżeństwa i wstrzemięźliwość seksualna jest możliwa i nie “szkodzi" człowiekowi, a dowodem na to jest wiele wspaniałych zakonnic i zakonników, to fakt ten ukazuje, że seksualnością nie rządzi jakaś biologiczna konieczność - fatum. Ma to ważne konsekwencje dla małżeństwa - małżonkowie nie są przecież ulepieni z innej, gorszej gliny. Można powiedzieć, że ta sama czystość (wolność od przymusu i relacja z Bogiem), choć inaczej realizowana, jest możliwa w małżeństwie. Wierzące i kochające się małżeństwo jest “empirycznym dowodem" na to, że miłość do Boga i miłość do drugiego człowieka się nie wykluczają, przeciwnie - przywołują się i budują wzajemnie.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
79,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Kierownik działu Wiara w „Tygodniku Powszechnym”. Ur. 1966 r., absolwent Wydziału Mechanicznego AGH, studiował filozofię na Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie i teologię w Kolegium Filozoficzno-Teologicznym Dominikanów. Opracowanymi razem z… więcej

Artykuł pochodzi z numeru TP 06/2004

Podobne artykuły