Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
Ta jedna z najniżej położonych szwajcarskich przełęczy od wieków należy do głównych szlaków przez Alpy, ale podróż nią (koleją lub autem) była dotąd długa i żmudna – istniejąca od 1882 r. kręta linia kolejowa składa się aż z 80 tuneli. Stąd pomysł, który w 1992 r. Szwajcarzy zaakceptowali w referendum, aby zbudować jeden ciągły tunel kolejowy – nie tylko najdłuższy na świecie (długości 57 km), ale też najgłębiej położony (do 2,3 km pod Alpami). Przejazd nim trwa tylko 20 minut. Ta największa inwestycja w dziejach Szwajcarii kosztowała dotąd 11 mld euro. W budowie jest kolejna nitka, która ma kosztować drugie tyle (na zdjęciu: ogromne wiertło, które codziennie drąży 30 metrów tunelu). Szwajcarzy liczą, że tą drogą będzie transportowana większość towarów przewożonych dziś przez przełęcz tirami. Więcej na stronie: www.gottardo2016.ch ©℗