Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
MOSTY SARAJEWA. Setna rocznica 14/18 coraz bliżej: 28 czerwca 1914 r. serbski zamachowiec zabił w Sarajewie następcę tronu Austro-Węgier wraz z żoną; miesiąc później, 28 lipca, Wiedeń wypowiedział wojnę Serbii. „The Bridges of Sarajevo” (Mosty Sarajewa): taki tytuł nosi projekt filmowy który 13 reżyserów z różnych krajów przygotowało na rocznicę. Każdy odpowiadał za osobny epizod; idea filmu to pokazanie, jak przeszłość oddziałuje na współczesność. W epizodzie „Princip. Teksty” młoda Serbka czyta zapiski, jakie w 1916 r. sporządził więzienny psychiatra – chcąc ustalić, jak tak młody człowiek został zabójcą, prowadził rozmowy z Gawriłą Principem (zachowały się w Berliner Staatsbibliothek).
TYROL CZYTA. Również w Austrii – wysyp książek o 14/18. Lokalny „Tiroler Tageszeitung” pisze, że także w Tyrolu bestsellerem jest słynna praca Christophera Clarka, który winą za 14/18 obarcza po równi Wiedeń i Berlin, jak też kraje Ententy. Poczytne są też książki Manfrieda Rauchensteinera o schyłku c.k. monarchii (autor objeżdża właśnie tyrolskie gminy), Michaela Forchera „Tyrol i I wojna światowa” i album zdjęć przygotowany przez Antona Holzera, historyka z Południowego Tyrolu (w 1919 r. włączonego do Włoch). Tyrol do dziś jest dumny zwłaszcza z czterech Tyrolskich Pułków Strzelców Cesarskich, które uważano za elitę c.k. armii; walczyły one w Galicji i w Alpach.
WALCZYĆ ZA IDEE? 20 tys. internautów z Europy Zachodniej i Środkowej wzięło udział w ankiecie Radia France i ARD. Temat: w co jesteśmy gotowi dziś się angażować, ryzykując nawet życiem? Wynik: co piąty uczestnik jest gotów ryzykować za swą ojczyznę. Wyjątek to Polska: „tak” odparło 50 proc. polskich uczestników. Znacznie wyższa jest gotowość Europejczyków do ryzykowania dla rodziny (90 proc.). Zarazem jednak połowa pytanych zadeklarowała, że byłaby gotowa ryzykować życiem za swe ideały. Współorganizator ankiety Thomas Kleist mówi: „Ostatnie wydarzenia na Ukrainie pokazały nam, jak aktualne może stać się nagle takie pytanie”.