„Brokeback Mountain" Original Motion Picture Soundtrack

20.03.2006

Czyta się kilka minut

Tegorocznego Oscara za muzykę filmową otrzymał Gustavo Santaolalla. Jego muzyka, choć prosta, ma w sobie głębię i siłę, zapada w pamięć jak film Anga Lee, który ilustruje.

Santaolalla - wcześniej znany w Argentynie producent muzyczny i lider zespołu Arco Iris - objawił się światu jako kompozytor muzyki do filmów Alejandro Gonzáleza Inárritu ("Amores Perros" i "21 gramów") i Waltera Sallesa ("Dzienniki motocyklowe"). Soundtrack do obrazu Anga Lee jest świadomą kontynuacją drogi obranej przy "Dziennikach motocyklowych": proste kompozycje z dominantą gitary akustycznej, wzmocnionej gdzieniegdzie elektryczną, harmonijnym tłem smyczkowym oraz elementami "muzyki źródeł", sprawdzają się przede wszystkim jako muzyczne opisy do wspaniałych zdjęć Rodriga Prieto, utrzymanych w barwnej tonacji wytartych jeansów. Minimalizm Santaolalli przypomina Preisnera, na myśl przychodzą także niektóre utwory ze znakomitego albumu "Beyond The Missouri Sky" Charliego Hadena i Patha Metheny'ego albo kompozycje tego ostatniego z "One Quiet Night". Ale w przeciwieństwie do nich, wykonywane przez Boba Bernsteina tematy tracą swoją siłę jako samoistne utwory, odłączone od filmowego pejzażu. Dlatego spodobają się zapewne tylko tym, których urzekły wcześniej, podczas seansu.

Płyta rozczaruje zresztą miłośników kompozycji instrumentalnych. Spośród 17 pozycji, aż 10 to piosenki country. Większość z nich to wprawdzie utwory niemające wiele wspólnego z przaśną muzyką z amerykańskiej prowincji - liryczne ballady, jak wykonywana przez Williego Nelsona "He Was a Friend of Mine" autorstwa Boba Dylana, czy nagrodzona Złotym Globem "A Love That Will Never Grow Old". Niby to ładne i ciepłe, w pamięci zostaje jednak przejmujący finałowy motyw filmu i soundtracku - "The Wings".

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Dziennikarz od 2002 r. współpracujący z „Tygodnikiem Powszechnym”, autor reportaży, wywiadów, tekstów specjalistycznych o tematyce kulturalnej, społecznej, międzynarodowej, pisze zarówno o Krakowie, Podhalu, jak i Tybecie; szczególne miejsce w jego… więcej

Artykuł pochodzi z numeru TP 13/2006