Reklama

Béla Bartók "The Piano Concertos No. 1-3"

Béla Bartók "The Piano Concertos No. 1-3"

30.10.2005
Czyta się kilka minut
Mam jeszcze w pamięci jeden z zeszłorocznych koncertów Bouleza, z którymi - jak przystało na niestrudzonego koryfeusza awangardy - objeżdżał Francję, udostępniając słuchaczom dźwięki płynące z samego źródła ekstremalnego myślenia o muzyce, czyli dzieło Antona Weberna.
D

Dawno nie słyszałem wykonania, w którym pasja kompozytora byłaby szczelnie ukryta pod maską perfekcyjnego wykonania, wycyzelowanego brzmienia każdego instrumentu i - nade wszystko - pod maską, którą stanowiła sama sylwetka dyrygenta, sygnalizująca przedziwne połączenie żywiołowości i skupienia, postać wskazująca na człowieka bez reszty zanurzonego w kontemplacji każdego dźwięku. Bo Pierre Boulez to dla mnie przede wszystkim filozof muzyki albo - by lepiej rzecz określić - filozof w muzycznym świecie: dla niego izolowany dźwięk w dokonaniach dodekafonii odpowiada przebiegowi myśli tak autora, jak i odbiorcy. Nie chodzi mi w tym miejscu o system komponowania, który proponuje, ale o sposób traktowania substancji dźwięku i dźwiękowego języka: skrajnie racjonalny, analityczny, sytuujący się z dala od łatwych i - przede wszystkim - mylnych wzruszeń.

I oto “Koncerty...

2547

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]