W SKRÓCIE

23 kwietnia - 7 maja 2012

08.05.2012

Czyta się kilka minut

Zmarł Marek Krawczyk. W czasach PRL-u działacz podziemia, składacz i kolporter m.in. oficyny NOW-a, w stanie wojennym więziony i pobity. W III Rzeczypospolitej m.in. współzałożyciel Polskiej Izby Książki, a przede wszystkim Towarzystwa Opieki nad Archiwum Instytutu Literackiego w Paryżu, odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski za działalność na rzecz przemian demokratycznych i wolności słowa. Miał 56 lat.

„Krzyk” wylicytowany. Jedna z czterech wersji słynnego obrazu „Krzyk” Edvarda Muncha została sprzedana anonimowemu nabywcy na aukcji w domu aukcyjnym Sotheby’s w Nowym Jorku za blisko 120 mln dolarów.

Święto polskiego kina. Trwa 37. Gdynia Film Festival. Konkursowe filmy ocenia jury pod przewodnictwem reżyserki Doroty Kędzierzawskiej, Platynowe Lwy – nagrody za całokształt twórczości – odebrali operatorzy Jerzy Wójcik i Witold Sobociński. Więcej: www.fpff.pl

Targi Książki. III Warszawskie Targi Książki odbędą się w Pałacu Kultury i Nauki w dniach 10-13 maja. Więcej: www.targi-ksiazki.waw.pl

XIV Festiwal Kultury Żydowskiej Simcha. Odbędzie się we wrocławskiej Synagodze pod Białym Bocianem w dniach 12-18 maja, a tematem przewodnim tegorocznej edycji będzie chasydyzm. Więcej: www.simcha.art.pl

Fotofestiwal. Do 22 maja trwa w Łodzi 11. edycja Międzynarodowego Festiwalu Fotografii. Więcej: www.fotofestiwal.com

Festiwal im. Jana Błońskiego. Jego druga edycja odbędzie się w dniach 9-10 maja na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, stawiając pytanie o kondycję współczesnej krytyki literackiej. W programie m.in. spotkania z Jackiem Dukajem, Przemysławem Czaplińskim, Magdaleną Tulli i Ingą Iwasiów, warsztaty krytyczne dla licealistów i nauczycieli. Więcej: www.festiwal-blonskiego.pl

Nagroda im. Jerzego Stajudy. Po siedmiu latach przerwy ponownie przyznano Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Jerzego Stajudy. Jej laureatami zostali Dorota Jarecka i Karol Sienkiewicz oraz – za całokształt osiągnięć – Anda Rottenberg. Zobacz też: www.zacheta.art.pl

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 20/2012

Podobne artykuły

Obraz tygodnia
"Bach stanowi pewnego rodzaju punkt odniesienia, gdyż był przedmiotem drobiazgowej analizy setek tysięcy inteligencji, setek tysięcy bliźnich przede mną. Cóż to właściwie znaczy, że klasyczne jest to, co przetrwało? W jaki sposób taka koncepcja klasyczności przejawia się w ludzkim życiu? Najpoważniejszą odpowiedź na to pytanie znajdujemy u wielkiego współczesnego poety klasyczności, Polaka Zbigniewa Herberta. Dla Herberta przeciwieństwem klasyka nie jest romantyk, lecz barbarzyńca. Co więcej, »klasyk kontra barbarzyńca« to nie tyle opozycja, ile konfrontacja. Herbert pisze z historycznej perspektywy Polski, kraju o zachodniej kulturze, która jest permanentnie zagrożona, osaczona przez popadających okresowo w barbarzyństwo sąsiadów. Tym, co pozwala klasykowi przetrwać szturm barbarzyństwa, nie jest w oczach Herberta żadna istotowa jakość. Klasyczne jest właśnie to, co przetrwało najgorsze barbarzyństwo, co ocalało, ponieważ pokolenia ludzi nie mogły o tym zapomnieć i trzymały się tego za wszelką cenę - mówił John Maxwell Coetzee w nawiązującym polemicznie do T.S. Eliota wykładzie "Kto to jest klasyk?", opublikowanym przez "Europę", dodatek do dziennika "Fakt". - Doszliśmy więc do pewnego paradoksu. Klasyczne jest to, co jest w stanie przetrwać. Toteż kwestionowanie klasyki, nieważne jak nieprzyjazne, jest częścią historii klasyki, czymś nieuchronnym, a nawet pożądanym. Dopóki bowiem klasyka potrzebuje ochrony przed atakiem, dopóty nie może udowodnić, że jest klasyką".