Reklama

Szum białych sów

Szum białych sów

01.06.2009
Czyta się kilka minut
Sławomir Idziak, filmowiec: W internecie powołaliśmy forum, które może stanowić odpowiedź na bolączki młodych artystów. Rozmawiał Grzegorz Nurek
G

Grzegorz Nurek: Jest Pan autorem zdjęć do ponad 60 filmów. Zastanawiam się, czy większą satysfakcję sprawiało Panu kręcenie jedną kamerą wczesnych dzieł Kieślowskiego, czy "Króla Artura" przy pomocy 17 kamer?

Sławomir Idziak: Zawód operatora filmowego inaczej postrzega się w Polsce, inaczej w Stanach. W Polsce byliśmy bliskimi współpracownikami reżyserów, oni omawiali z nami scenariusze, oczekiwali, że operator zaproponuje wizualną część filmu. W Ameryce operatora angażuje się jako człowieka od techniki, od światła, może oczywiście proponować reżyserowi rozwiązania odbiegające od scenariusza, ale nikt tego nie oczekuje. W tym sensie bardziej odpowiada mi model polski.

Autorska teoria, która mówi, że film jest dziełem Almodóvara lub Wajdy, nie jest do końca prawdziwa. Są to oczywiście wielcy artyści, którzy przez prawo...

8607

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Masz już konto? Zaloguj się 

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Jeśli założysz bezpłatne konto, możesz za darmo czytać 3 płatne teksty miesięcznie. Wykup dostęp, by czytać bez limitu najnowsze wydanie i numery archiwalne od 2003 roku! 

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Napisz do nas

Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.

Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]