Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
Idea powstania tego szlaku narodziła się na spotkaniu marszałków ośmiu województw położonych na terenach, przez które w latach 1914-15 biegł front wschodni: łódzkiego, podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, świętokrzyskiego, lubelskiego, małopolskiego i podkarpackiego.
Małopolski odcinek „Szlaku Frontu Wschodniego I Wojny Światowej” (taką nosi nazwę) liczy 455 km: trasa samochodowa biegnie przez 37 miejscowości i obejmuje 53 miejsca oraz trzy tzw. pętle tematyczne (związane z najważniejszymi epizodami). Np. w Tarnowie prowadzi przez dawne koszary 57. Pułku Piechoty ck armii (złożonego z Polaków) i szpital garnizonowy. W Krakowie zaś po fortach Twierdzy Kraków (zamykając drogę na Wiedeń, w 1914 r. odegrała ważną rolę) i Muzeum Lotnictwa (są tu samoloty z I wojny), a także miejsca związane z Legionami Polskimi. Trasy Szlaku prowadzą też na północ od Krakowa (na Jurze walczono w listopadzie 1914 r.) i południowy wschód, gdzie stoczono bitwy pod Łapanowem i Limanową – oraz dalej w rejon Gorlic. Tu w maju 1915 r. rozegrała się kluczowa dla frontu wschodniego bitwa, w wyniku której państwa centralne przełamały front i w kolejnych miesiącach wypchnęły armię carską z całej Galicji i Kongresówki – co stworzyło nową sytuację polityczną dla kwestii przyszłej polskiej niepodległości.
Wędrówkę ułatwiają specjalne mapy i przewodniki, a w terenie nowe drogowskazy. Widnieje na nich wspólne logo: motyl podrywający się z ostrza bagnetu (zaprojektowane przez plastyczkę Małgorzatę Flis).