Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Polska na piwie z Bońkiem

Polska na piwie z Bońkiem

07.06.2018
Czyta się kilka minut
Zestaw produktów reklamowanych przed mundialem przez polskich piłkarzy, trenera i prezesa Polskiego Związku Piłki Nożnej prowokuje pytanie: co przystoi ludziom sportu?
Zbigniew Boniek podczas treningu reprezentacji Polski, Arłamów, 30.05.2018 r. / Fot. Łukasz Solski/East News
Zbigniew Boniek podczas treningu reprezentacji Polski, Arłamów, 30.05.2018 r. / Fot. Łukasz Solski/East News
W

Wątpliwość w tej sprawie wyraził redaktor naczelny portalu TVP Info Samuel Pereira, pytając zaangażowanego w reklamę piwa Zbigniewa Bońka, czy legenda polskiej piłki nie powinna stawiać na promocję zdrowego stylu życia. Boniek na zaczepkę odpowiedział wymijająco: że niewielka ilość alkoholu jeszcze nikomu nie zaszkodziła, ale też że w ramach pokuty… przez rok nie pojawi się w TVP Info.

Problem poruszony przez Pereirę jest szerszy: obejmuje cały zestaw towarów i usług reklamowanych przez ostatnie lata, ale też przed zbliżającym się mundialem przez najbardziej znane postaci polskiej piłki. Tego m.in. tematu dotyczy wywiad z Łukaszem Wiśniowskim, reporterem stworzonego przez PZPN serwisu internetowego „Łączy nas Piłka”, który już w najbliższą środę w kolejnym numerze „Tygodnika Powszechnego”.

Przemysław Wilczyński: Profesjonalni, unikający imprez i „śmieciowego” jedzenia. To prawda?

Łukasz Wiśniowski: Prawda, ale to tylko element szerszego zjawiska: dzisiejszy piłkarz jest inteligentny, a boisko jest dla niego czymś więcej niż polem strzelania bramek. Jeśli ktoś jest tylko zdolny motorycznie i technicznie, ale nie ogarnia meandrów taktyki, to sobie nie poradzi. Podobnie nie poradzi sobie, jeśli nie będzie się dobrze prowadził, wypoczywał, odżywiał.

Piłkarze dbają o dietę, ale swoją. Co ci mówi ten zestaw: cola, chipsy, napój energetyczny, parówki?

Mówisz o reklamach.

Gdyby kibic żywił się tylko produktami promowanymi przez reprezentację i trenera, mógłby dostać perforacji żołądka. Hipokryzja?

Nie, bo nie jest przecież tak, że Lewandowski czy Błaszczykowski nigdy nie zjedli chipsa albo nie wypili szklanki coli.

A używając argumentu z innego porządku: życie piłkarza jest bardzo krótkie. Reklamy to pieniądze na zabezpieczenie przyszłości.

Na przykład pieniądze od firm bukmacherskich.

Reprezentacja jest partnerem zakładu bukmacherskiego, ale żaden czynny piłkarz nie jest zaangażowany w reklamowanie hazardu.

Gdyby był, uznałbyś to za przekroczenie?

Uznałbym to za rzecz do dyskusji.

Czyli Zbigniew Boniek reklamujący taką firmę to rzecz do dyskusji?

Prezes nie jest czynnym piłkarzem. A zobowiązania reklamowe wobec jednej z firm zaciągnął, gdy nie był szefem PZPN. Aktualnie nie jest „twarzą” żadnej marki bukmacherskiej.

Nie ma co ukrywać, że z kibicowaniem jest związane obstawianie wyników, podobnie jak związana z nim jest konsumpcja piwa.

I jeszcze jedno: partnerem reprezentacji jest legalny bukmacher, co o tyle ważne, że na polskim rynku działają też ci nielegalni. Możemy więc to potraktować jako promowanie dobrych praktyk.

(…)


Cały wywiad w specjalnym bloku tekstów przed-mundialowych – w najbliższą środę w kolejnym numerze „Tygodnika Powszechnego”.

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum
Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Sport to zdrowie. Niech Prezes chociaż nie wykorzystuje w reklamie symbolu PZPN (szalik) bo to nie jego prywatna firma i niech nie pisze, że małe piwo to lek na długowieczność skoro trzyma w dłoni 0,5l. To, że próbuje dorobić jestem w stanie zrozumieć bo Kto wyżyłby w tej pisowskiej Polsce z pensji Prezesa...

nie tylko piłka, cały ten tak zwany 'sport' żyje z reklam i eksploatacji plemiennych instynktów oraz lenistwa sponsorów, tzw. 'kibiców' - a jak już nagonkę na Bońka zaczyna partyjna TVPiS, nb także z reklam piwa żyjąca i realizująca piwem swą misję, to jest oczywiste, że zaczyna się spektakl politycznej ustawki, hipokryzji do kwadratu - widać Boniek nie dość nisko kłania się Napoleonowi z Żoliborza, a może nawet odmówił zatrudnienia jakiejś pereirowej pociotki?...

Pisz tylko to co wiesz. Nie używaj sformułowań typu "a może".Nieładnie. Pomijam Twój język na temat przeciwników politycznych ale to tylko świadczy o Tobie.

nawet podobne Pańskiej, bez polotu i byle jakie reakcje dają pewną satysfakcję autorowi - postaram się w przyszłości od czasu do czasy zamieścić coś w stylu i treści spersonalizowanego pod Pańskie niewybredne gusta i oczekiwania
Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]