Ochrona środowiska

"Caritas in veritate" jest pod wieloma względami dokumentem ciekawym, noszącym na sobie ślady pracy wielu rąk. Jest to próba otwarcia nowej dyskusji o "ekonomii komunii"; próba potencjalnie owocna i niewątpliwie interesująca. Jednak język użyty w encyklice jest niejasny - i w pewnych przypadkach niespójny - więc można się zastanawiać, czy ta słabość nie odbije się negatywnie na poziomie dyskusji wokół problemów poruszonych przez papieski dokument.

14.07.2009

Czyta się kilka minut

Co natomiast nie jest w tekście ani niejasne, ani niespójne, to połączenie obrony prawa do życia od momentu poczęcia aż do naturalnej śmierci i idei społecznej sprawiedliwości w nauczaniu Kościoła. Międzynarodowe środki masowego przekazu, próbując skonfliktować katolików opowiadających się "za życiem" z katolikami kładącymi nacisk na "społeczną sprawiedliwość", uzyskały niestety wpływ na sprawy wewnątrzkościelne. Teraz jednak to zjawisko powinno zaniknąć. Jak w "Evangelium vitae" argumentował Jan Paweł II: obrona życia przez Kościół zasadza się na podstawowych zasadach sprawiedliwości, które można racjonalnie poznać, na zasadach, które pomagają ustanowić fundament prawdziwej demokracji. Benedykt XVI potwierdza tę linię rozumowania, wzmacnia ją, a nawet stosuje do poszukiwania uzasadnienia dla nowego ruchu ekologicznego, który broni zarówno "środowiska człowieka", jak i świata naturalnego.

Wszystko to jest bardzo ważne dla dialogu Kościoła katolickiego z nową administracją amerykańskiego rządu Baracka Obamy. Administracja ta w bardzo jasny sposób próbuje katolickich wyborców w Stanach Zjednoczonych odseparować od amerykańskich biskupów, poprzez ignorowanie argumentów moralnych, które stanowią jądro dla obrony życia. Jednak "Caritas in veritate" jasno wskazuje, że zagadnienia dotyczące życia są zasadniczymi prawami obywatelskimi i ludzkimi naszych czasów.

Na koniec, mam nadzieję, że ta encyklika rozpocznie nową dyskusję o tym, co Papież nazywa "światowym autorytetem politycznym". Ta fraza stanowi temat papieskich komentarzy wygłaszanych od czasu encykliki "Pacem in terris" przedstawionej przez Jana XXIII w 1963 r. Jednak bardzo niewiele uwagi jest poświęcane funkcjonowaniu takiego autorytetu w warunkach poważnie osłabionej demokracji, zarówno na poziomie kraju, jak i lokalnym. Zatem poważne przemyślenia winny dotyczyć zarówno takiego wymiaru "światowego autorytetu politycznego", jak i wspomnianej "ekonomii komunii".

GEORGE WEIGEL jest członkiem seniorem Waszyngtońskiego Centrum Etyki i Polityki Społecznej, autorem biografii Jana Pawła II "Świadek nadziei".

Przeł. TPo

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]

Artykuł pochodzi z numeru TP 29/2009