Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
Co natomiast nie jest w tekście ani niejasne, ani niespójne, to połączenie obrony prawa do życia od momentu poczęcia aż do naturalnej śmierci i idei społecznej sprawiedliwości w nauczaniu Kościoła. Międzynarodowe środki masowego przekazu, próbując skonfliktować katolików opowiadających się "za życiem" z katolikami kładącymi nacisk na "społeczną sprawiedliwość", uzyskały niestety wpływ na sprawy wewnątrzkościelne. Teraz jednak to zjawisko powinno zaniknąć. Jak w "Evangelium vitae" argumentował Jan Paweł II: obrona życia przez Kościół zasadza się na podstawowych zasadach sprawiedliwości, które można racjonalnie poznać, na zasadach, które pomagają ustanowić fundament prawdziwej demokracji. Benedykt XVI potwierdza tę linię rozumowania, wzmacnia ją, a nawet stosuje do poszukiwania uzasadnienia dla nowego ruchu ekologicznego, który broni zarówno "środowiska człowieka", jak i świata naturalnego.
Wszystko to jest bardzo ważne dla dialogu Kościoła katolickiego z nową administracją amerykańskiego rządu Baracka Obamy. Administracja ta w bardzo jasny sposób próbuje katolickich wyborców w Stanach Zjednoczonych odseparować od amerykańskich biskupów, poprzez ignorowanie argumentów moralnych, które stanowią jądro dla obrony życia. Jednak "Caritas in veritate" jasno wskazuje, że zagadnienia dotyczące życia są zasadniczymi prawami obywatelskimi i ludzkimi naszych czasów.
Na koniec, mam nadzieję, że ta encyklika rozpocznie nową dyskusję o tym, co Papież nazywa "światowym autorytetem politycznym". Ta fraza stanowi temat papieskich komentarzy wygłaszanych od czasu encykliki "Pacem in terris" przedstawionej przez Jana XXIII w 1963 r. Jednak bardzo niewiele uwagi jest poświęcane funkcjonowaniu takiego autorytetu w warunkach poważnie osłabionej demokracji, zarówno na poziomie kraju, jak i lokalnym. Zatem poważne przemyślenia winny dotyczyć zarówno takiego wymiaru "światowego autorytetu politycznego", jak i wspomnianej "ekonomii komunii".
GEORGE WEIGEL jest członkiem seniorem Waszyngtońskiego Centrum Etyki i Polityki Społecznej, autorem biografii Jana Pawła II "Świadek nadziei".
Przeł. TPo