Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

Nagroda Poetycka SILESIUS

Nagroda Poetycka SILESIUS

08.05.2017
Czyta się kilka minut
Andrzej Sosnowski, laureat tegorocznej Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej „Silesius” za całokształt pracy twórczej, w jednym z wywiadów został zapytany, czym są dla niego wiersze.
Okładka dodatku: Nagroda Poetycka Silesius
O

Odparł, że wiersz jest paradoksalną próba udzielenia odpowiedzi na pytanie, które w rzeczywistości nie istnieje. Stawką więc nie jest dotarcie do prawdy (jakkolwiek rozumianej), ale raczej samo podjęcie gry z tym, co „przychodzi ze strony języka”. I dalej: „wydaje mi się, że mamy tu do czynienia z nieudaną schadzką języka i świata”. Odkąd istnieje poezja, powstają coraz to nowe próby jej zdefiniowania. Te, które proponuje Sosnowski (wszak za każdym razem brzmią one nieco inaczej), wydają się szczególnie interesujące, bo podkreślają, że poezja unieważnia podział na rzeczywistość i język. Jeśli bowiem podchodzimy do świata z gotowymi słowami, nic ciekawego o nim nie powiemy. Gdy natomiast wierzymy, że świat spokojnie czeka, aż znajdziemy sposób na jego opisanie, to również możemy się srogo rozczarować. Niezbędne jest szukanie miejsc dla tych „nieudanych schadzek”.

Drodzy Czytelnicy, z wielką przyjemnością oddajemy w Wasze ręce specjalny dodatek poświęcony Nagrodzie „Silesius”, w którym jak co roku prezentujemy dziesięć tomików poetyckich – trzech poetów nominowanych w kategorii „Debiut roku” oraz siedmiu w kategorii „Książka roku”. Oprócz tego znaleźć w nim można rozmowę z Andrzejem Sosnowskim oraz esej Grzegorza Jankowicza, członka kapituły Nagrody, w którym uzasadnia, dlaczego autor „Życia na Korei” został wybrany najlepszym poetą. ©

Michał Sowiński
Tygodnik Powszechny

Czytasz ten tekst bezpłatnie, bo Fundacja Tygodnika Powszechnego troszczy się o promowanie czytelnictwa i niezależnych mediów. Wspierając ją, pomagasz zapewnić "Tygodnikowi" suwerenność, warunek rzetelnego i niezależnego dziennikarstwa. Przekaż swój datek:

Autor artykułu

Krytyk literacki, stale współpracuje z Tygodnikiem Powszechnym. Redaktor literacki Conrad Festival, doktorant na Wydziale Polonistyki UJ. Prowadzi podkast literacki „Book’s not dead”.

Dodaj komentarz

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum
Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]