Klucze

Kiedy to się stało? Jesienią 2008 r. wracałem ze Świdnicy, miałem przesiadkę we Wrocławiu. Czy ze Świdnicy, nie jestem pewien, jeśli jesienią, to wczesną; było dość ciepło, wydaje mi się, że się spociłem, idąc na przełaj z dworca do Muzeum Narodowego. Jakieś trzy godziny, z którymi nie ma co zrobić - okazja, z której nie sposób nie skorzystać. Idziesz, jeszcze nie wiesz, czy to dobry pomysł, ale jakoś się to poza tobą trochę zdecydowało; jak tu zawrócić?

02.02.2010

Czyta się kilka minut

Było ciepło, a w gmachu chłodno; trwały jakieś remonty, wisiały folie popruszone, zaciapane, minęła mnie wycieczka szkolna do XIX wieku. Poszedłem na wystawę, na którą nikt nie wchodził, dla niej zresztą tu przyszedłem, wiedziałem, że nikogo nie zastanę. Choć właściwie czemu? Jakby tak młodzież zaprowadzić między te labirynty, klucze, kielichy, winkielaki, między te przełamane koła, portyki, schodki, cyrkle, między te kobiety młode, nagie, nielubieżne, niemal jak nagość w kościołach, gdyby w kościołach jeszcze była sztuka? Wcale nie jestem pewien, czy czuliby się tu obco.

Zostawiony sam na sam z obrazami, rysunkami, gwaszami, nawet niespecjalnie pilnowany, choć taki ktoś z ołówkiem nie wiadomo z początku, czy nie jest kłopotem. Ale nie, miły człowiek, przy gablotach powściągliwy, trochę dziwnie zwiedza, wraca, robi pętlę, jeszcze raz do tego samego, jeszcze, może mu się tak podoba? Panie patrzą na mnie z krzesełek, uśmiecham się, w ogóle ich nie widzę, bo oczy mam pełne.

Co obraz, to okno na drugą stronę. Na przykład ten słynny tryptyk z lat 70. ma w prawej części taką bramkę, jak do przejścia podziemnego. Prowadzi do niej kolorowy chodniczek, intrygujący, przypomina makatki, którymi kiedyś "ocieplało się" pokój. Bramka jest do Hadesu, na co wskazuje rosnący obok biały cyprys. Obraz, choć duży, nie jest specjalnie gęsty. W powietrzu fruwają klucze, na pierwszym planie wielki kielich, za nim ciemny pies-strażnik, suche kwiaty we flakonie, kula. W każdym domu jest taka szafka czy szufladka, do której klucz jest schowany: to jakby miniatura zaświatów, wokół której krąży niespokojna wyobraźnia. W lewej części fragment muru z przyporami oznacza to samo: "tu" i "tam" się nie przenika, można śnić, domyślać się, zgadywać. Wejść nie można. Za pochyłym horyzontem, za grzbietem wzgórza - ogień. Pokusa, żeby mimo wszystko pójść. "Krok? Kilka kroków? Dopokąd się da, rozumieć".

W domu nie było zbyt wielu albumów z malarstwem, a jeśli były, to nie najlepsze. Tylko że to nie było najważniejsze. Dziecko bawi się tak: przekłada kartki, zapamiętuje pojedyncze motywy, potem układa z nich swoje szyfry. Motywy mogą być nawet ze słabego malarstwa, z atlasu anatomicznego, z książki o grzybach lub motylach. Szyfr i tak powstanie ciekawy, niepowtarzalny jak DNA. Cóż dopiero, kiedy malarstwo jest wybitne, dziecko wrażliwe, pomaga przypadek, a na wszystkim jeszcze kładzie się czarny klosz wojny?

"Melanie Klein wie, co mówi. Ona twierdzi, że artysta przez całe życie rekonstruuje swoje dzieciństwo, matkę, ojca, dom, dzieci. Całe życie to walka o to, co się utraciło, choćby we śnie". To są słowa artysty.

Po co o tym piszę? 31 stycznia Zbigniew Makowski skończył osiemdziesiąt lat.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Poeta, publicysta, stały felietonista „Tygodnika Powszechnego”. Jako poeta debiutował w 1995 tomem „Wybór większości”. Laureat m.in. nagrody głównej w konkursach poetyckich „Nowego Nurtu” (1995) oraz im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego (1995), a także Nagrody… więcej

Artykuł pochodzi z numeru TP 06/2010