Reklama

Kadry z trzydziestu lat marzeń

Kadry z trzydziestu lat marzeń

27.05.2019
Czyta się kilka minut
Szukacie historii polskiej transformacji w pigułce? Wystarczy obejrzeć kilka reklam. One na pewno się nam udały.
Andrzej Kopiczyński, Irena Kwiatkowska i Leonard Pietraszak, bohaterowie „Czterdziestolatka” w reklamie Polleny 2000. Archaiczny kadr z YouTube.
K

Każda reklama otwiera okno do innego świata. To świat idealny – umowny jak świat baśni czy mitów bohaterskich. Świat, w którym wszystkie problemy mogą zostać rozwiązane, a odpowiedzią jest – oczywiście – reklamowany produkt.

Przez lata – niczym poszukiwacze Eldorado czy Wysp Szczęśliwych – to utopijne królestwo umieszczaliśmy na rzeczywistej mapie świata, marząc o tym, że obrazki z reklamy są w rzeczywistości pocztówkami z Zachodu, do którego wytrwale zmierzamy. Trzydziestolecie potransformacyjnej reklamy można interpretować jako proces stopniowego uświadamiania sobie, że ten świat nie istnieje.

Zmieniają się produkty, techniki perswazji, dostępne media. Historia reklamy to zawsze historia transformacji. Od pewnego momentu transformowaliśmy się jednak nie w kierunku Zachodu, ale razem z nim. Nasza reklama dogoniła Zachód szybciej niż nasze życie. Dziś Polacy razem z...

22524

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]