Izaak

Zacznijmy od tekstu pewnego midrasza, z którego dowiadujemy się, że gdy Abraham usłyszał głos zakazujący zabicia syna,

31.03.2014

Czyta się kilka minut

od razu podziękował Bogu i wypowiedział błogosławieństwo: „Błogosławiony jest On, który przywraca do życia zmarłych”. Skąd te słowa o przywracaniu zmarłych? Wszak nic na ten temat w Torze nie znajdziemy. Niezwykłe wyjaśnienie znaleźć można w tym samym komentarzu aggadycznym: „W chwili, gdy tylko nóż dotknął gardła, dusza Izaaka uleciała (...) Natychmiast Święty Jedyny nakazał Michałowi: »Niechaj ojciec go nie zabija!«. I anioł powiedział Abrahamowi: »Nie podnoś ręki na swojego syna«. Wtedy Abraham rozwiązał go i powróciła do niego dusza. Wstał i odmówił błogosławieństwo zmartwychwstania”. Ten obraz powraca w wielu opowieściach midraszowych. Izaak umarł naprawdę i był pierwszym, który wrócił z martwych. Jakby tym sposobem i na tym przykładzie uczono nas, że nawet wtedy, gdy mamy prawdziwy nóż na gardle, gdy brakuje tylko ostatniego cięcia, nie wolno nam poddać się rozpaczy.

W innej legendzie czytamy, że gdy ojciec związał syna, Święty Jedyny, błogosławiony On, ukazał się aniołom i otworzył niebo. Izaak uniósł oczy i ujrzał Świętego Jedynego, błogosławiony On, i Rydwan z aniołami, i wtedy zaczął drżeć. Ten obraz idzie dalej: gdy Izaak spostrzegł światło Szechiny – Boskości, dusza z niego wystąpiła, a Święty Jedyny ożywił go. Gdy powróciły mu zmysły, pojął, że tak oto zmarli w przyszłości ożyją. Jedni powiadają, że sam odmówił błogosławieństwo, inni, że uczynił to anioł modlitwy. Nie ma w tym opisie sprzeczności z Torą. Abraham nie uczynił niczego, co by świadczyło, że postąpił niezgodnie z wolą Boga. Izaak zmarł oślepiony wizją, która mu się ukazała. Umarł, by nie musiał go zabijać ojciec. Jeszcze inni dodają: oślepł, gdy łzy aniołów spłynęły mu do oczodołów.

Śmierć i zmartwychwstanie są w tym czytaniu ofiarowania Izaaka najważniejsze. Autorzy midraszów uczą na przykładzie Izaaka tego, co jest fundamentalnym przekonaniem judaizmu. Wierzyli w nie za czasów Chrystusa faryzeusze. Majmonides pośród trzynastu zasad umieścił zmartwychwstanie umarłych. Pojawia się w drugim błogosławieństwie w trzy razy dziennie odmawianej przez każdego żyda modlitwie Amida. „Ty jesteś potężny na wieki, mój Panie. Ty wskrzeszasz umarłych, masz władzę, aby zbawić”.

Zmartwychwstanie nastąpi – uczy judaizm – w czasach mesjańskich, które nazywane są też światem przyszłym. Gdy przyjdzie Mesjasz, aby ustanowić świat doskonały pokoju i obfitości, sprawiedliwi powrócą do życia. Oni wszak swoim prawym zachowaniem owe lepsze czasy przybliżali.

W Torze i w Księgach są liczne, acz marginalne, wzmianki potwierdzające zmartwychwstanie. Najmocniej brzmią słowa Anny, żony Elkany i matki Samuela: „To Pan daje śmierć i życie; wtrąca do Szeolu i zeń wyprowadza” (1 Sm 2, 6). Ale dla judaizmu najważniejsze jest nie to, co stanie się po śmierci, ale to, jak należy żyć teraz, za swego życia.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp kwartalny

Kwartalny dostęp do TygodnikPowszechny.pl
  • Natychmiastowy dostęp
  • 92 dni dostępu = aż 13 numerów Tygodnika
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
89,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
(1951-2023) Socjolog, historyk idei, publicysta, były poseł. Dyrektor Żydowskiego Instytutu Historycznego. W 2013 r. otrzymał Nagrodę im. ks. Józefa Tischnera w kategorii „Pisarstwo religijne lub filozoficzne” za całokształt twórczości. Autor wielu książek, m… więcej

Artykuł pochodzi z numeru TP 14/2014