Reklama

Dwuznaczna energia znaku

Dwuznaczna energia znaku

26.09.2004
Czyta się kilka minut
O tzw. sztuce krytycznej mówi się zwykle w kontekście politycznym, społecznym albo obyczajowym. Rzadko ocenia ją w kategoriach czysto plastycznych - jakby z założenia chodziło o działalność a-, lub nawet antyestetyczną. Wystawa w Katowicach dowodzi, że i sztuka lat 90. poszukuje własnej definicji piękna.
T

Tę niewielką wystawę ogląda się tak, jakby kolejne dzieła były kurtynami, które należy odsłonić, by odkryć nową tajemnicę. Temat - a jest nim niewątpliwie znak, rozumiany jako tyleż konstruktywna, co niebezpieczna energia plastyczna, poprzez którą wypowiada się jakaś idea - zapowiedziany zostaje już na schodach wiodących do galerii. Tutaj zawieszono słynne “Więzy krwi" Katarzyny Kozyry z 1995 roku, które zdają się patronować całości ekspozycji.

Jeszcze niedawno “Więzy krwi" budziły kontrowersje: zarzucano im zideologizowany feminizm, a przede wszystkim profanowanie symboli religijnych. Dziś lepiej widać ich symboliczną złożoność. Kto wie, czy nie przyczyniły się do tego tragiczne wydarzenia ostatnich lat, które sprawiły, że w świecie ogarniętym fanatycznym terroryzmem nagle przestaliśmy czuć się bezpiecznie. Klasyczne już dzieło “sztuki krytycznej" wydaje się...

7516

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Masz już konto? Zaloguj się 

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Jeśli założysz bezpłatne konto, możesz za darmo czytać 3 płatne teksty miesięcznie. Wykup dostęp, by czytać bez limitu najnowsze wydanie i numery archiwalne od 2003 roku! 

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Napisz do nas

Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.

Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]