Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
W tej chwili taka współpraca jest tylko gestem dobrej woli ze strony sprzedawców, do tego wymaga od nich odrobiny księgowej gimnastyki. W kilku krajach Europy Zachodniej wskazanie partnera, który odbiera zbędną żywność i przekazuje ją np. na cele dobroczynne lub do dalszej przeróbki, jest tymczasem jedną z formalności niezbędnych do otwarcia nowego punktu sprzedaży.
Projekt nie ma jeszcze ostatecznej wersji; w pierwotnej mowa o 10 groszach kary dla sklepu za każdy kilogram wytworzonych odpadów spożywczych. Organizacje społeczne uważają, że stawkę należy podnieść do minimum 20 groszy za kilogram.
Marnotrawienie żywności to jedna z plag rozwiniętych społeczeństw – co warto przypomnieć choćby w związku z przypadającym na 16 października Światowym Dniem Żywności. Znamienne, że przodują w tym gospodarstwa domowe, a nie wielkie sieci handlowe. Z badania Kantar Millward Brown na zlecenie Federacji Polskich Banków Żywności wynika, że co trzeci Polak przyznaje się, iż zdarza mu się wyrzucać żywność – najczęściej pieczywo, wędliny, warzywa i owoce, choć wysoko na liście znajdują się również dania gotowe o długim terminie przydatności do spożycia. Na szczęście od kilku lat ten odsetek już nie rośnie.
Według raportu Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa FAO co roku na świecie marnuje się około 1,3 mld ton produktów spożywczych. ©℗