Reklama

Changez les dames

Changez les dames

24.07.2005
Czyta się kilka minut
Kto zobaczy Cosi fan tutte w reżyserii Grzegorza Jarzyny, nie będzie miał ani przez chwilę wątpliwości, że to Mozart, który zdarza się po powieściach Houellebecqua, w czasach kiedy seks sprowadza się do mniej lub bardziej skomplikowanych gier, które nie mają jednak nic wspólnego z miłością. Traktowany konsumpcyjnie, prowadzi do kolejnego miękkiego rozczarowania, tak charakterystycznego dla cywilizacji hipermarketu.
J

Jarzyna potraktował operę Mozarta jak teatralny tekst. Skoncentrował się na interpretacji historii zakładu o wierność i niezłomność dwóch sióstr, podporządkowując swojemu postępowaniu także warstwę muzyczną dzieła. Takie podejście daje rozmaite zyski, ale przynosi też straty, naruszając integralność opery, świętą integralność opery, jeśli takowa istnieje.

Ostateczny krach niewinności

Na scenie cały sex shop. Od portowej dzielnicy czerwonych latarni po wyrafinowany klub erotycznych uciech, w którym można na trochę zamienić się partnerami. Takie kluby, zwane z francuska klubami dla eszanżystów, opisał właśnie Houellebecq, każąc swoim bohaterom szukać w nich odtrutki na nudę codziennego, stałego układu. Klub zajmuje miejsce neapolitańskiej kawiarni, gdzie oryginalnie akcję umieścił da Ponte. Wszystkie miejsca, nawet sklep, w...

8968

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]