Reklama

Bez pary

Bez pary

15.04.2013
Czyta się kilka minut
W tej inscenizacji „Szalonej lokomotywy” kolejka jeździ w kółko, pianistki grają, aktorzy mówią, chodzą po scenie – tylko nie ma za grosz tytułowego szaleństwa.
W

Witkacy w didaskaliach „Szalonej lokomotywy” daje wskazówki na temat użycia kinematografu w inscenizacji. Twórcy spektaklu w bydgoskim Teatrze Polskim poszli tym tropem. Robert Rumas i Artur Sienicki zainstalowali na proscenium kolejkę elektryczną; ruchomy obraz z przymontowanej do lokomotywy kamerki rzucany jest na zamykający horyzont sceny ekran. Inna kamera, ustawiona z boku sceny, na drugi ekran rzuca obraz aktorów uchwyconych na tle przesuwającego się na pierwszym ekranie „pejzażu” – dając w ten sposób efekt, jakbyśmy z wnętrza pociągu patrzyli przez okno, kątem oka chwytając twarze siedzących w środku ludzi. Kolejka raz przyspiesza, raz zwalnia; jeszcze inne kamerki, zamontowane na torowisku, co jakiś czas pokazują poruszający się pociąg; generalnie – instalacja fajnie sprawdza się w kategoriach scenografii konceptualnej, takiej z lekkim przymrużeniem oka.
Drugi pomysł na...

4524

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum

Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]