Szanowny Użytkowniku,

25 maja 2018 roku zaczyna obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym informujemy, że wprowadziliśmy zmiany w Regulaminie Serwisu i Polityce Prywatności. Prosimy o poświęcenie kilku minut, aby się z nimi zapoznać. Możliwe jest to tutaj.

Rozumiem

Reklama

W poszukiwaniu straconego teatru

W poszukiwaniu straconego teatru

11.10.2015
Czyta się kilka minut
Krytycyzm spektakli Warlikowskiego przestał być wywrotowy, a stał się festiwalowy: sentencjonalny i łatwo przyswajalny.
Próba spektaklu „Francuzi”, sierpień 2015 r. Fot. Tal „giZmo” Bitton
P

Premiera spektaklu Krzysztofa Warlikowskiego nastąpiła w dniu premiery spektaklu medialnego: coming outu ks. Krzysztofa Charamsy. Dyskusja o postawie księdza odwraca uwagę od kwestii poniżenia i dyskryminacji homoseksualistów w Kościele.

Kobieta, gej i Żyd

Zaczynam od tego nie bez powodu. Teatr Warlikowskiego – jak stwierdzał jego monografista, Grzegorz Niziołek („Warlikowski. Extra ecclesiam”, 2008) – stał się sobą w momencie, kiedy zaczął „służyć ujawnianiu tego, co w polskiej kulturze i w polskim społeczeństwie postrzegane było jako obce, inne, a nawet wrogie”. Idąc za typografią Hansa Mayera, można powiedzieć, że Warlikowski stanął po stronie trzech Innych kultury europejskiej – kobiety (w swoim najlepszym spektaklu, „Poskromieniu złośnicy” z 1999 r.), homoseksualisty (najmocniej w słynnych „Oczyszczonych” z 2001 r.), Żyda (najciekawiej w „(A)...

8703

Dodaj komentarz

Chcesz czytać więcej?

Wykup dostęp »

Załóż bezpłatne konto i zaloguj się, a będziesz mógł za darmo czytać 6 tekstów miesięcznie! 

Wybierz dogodną opcję dostępu płatnego – abonament miesięczny, roczny lub płatność za pojedynczy artykuł.

Tygodnik Powszechny - weź, czytaj!

Więcej informacji: najczęściej zadawane pytania »

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum
Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Straszliwa nuda wzmagana mało logicznym przebiegiem wywodów. Drobna uwaga terminologiczna:nie "w żadnym bohaterze", a raczej "w żadnej postaci". Bohatera ma tylko proza.

Ja - widz, tego piękna teatru Warlikowskiego, nie oddałabym za żaden eksperyment. Chcę dalej ten teatr przeżywać, taki jaki jest. To niemożliwe piękno i niemożliwa (nigdzie indziej) doskonałość karmi duszę.

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]