Reklama

Wszyscy jesteśmy z ECM

01.07.2013
Czyta się kilka minut
To najbardziej ceniona firma fonograficzna na świecie. Co roku z jej znakiem ukazuje się kilkadziesiąt nowych tytułów. Płyty ECM zdobywają laury zarówno w kategoriach jazzowych, jak i w świecie muzyki klasycznej.
Don Cherry, jedna z gwiazd ECM Fot. MATERIAŁY PRASOWE ECM RECORDS
G

Gdyby nie on, być może nie byłoby już jazzu. Tomasz Stańko porównuje go do Milesa Davisa. W redakcji „Tygodnika” usłyszeć można, że „wszyscy jesteśmy dziećmi ECM”. Manfred Eicher – producent, założyciel wydawnictwa płytowego Edition of Contemporary Music – 9 lipca skończy 70 lat.
***
Przeszło 40-letnia historia Manfreda Eichera i ECM jest antytezą rewolucji, jaka przetoczyła się przez świat muzyki w drugiej połowie XX i na początku XXI wieku. Już sama nazwa oficyny – Edition of Contemporary Music – zawiera w sobie zarówno gatunkową nieograniczoność muzyki współczesnej, jak i nietypową dla masowo reprodukowanych nagrań muzycznych skończoność serii, edycji. Wbrew pozorom nazwa ta nie była efektem głębokiego, filozoficznego namysłu. ECM przyszło Eicherowi do głowy w nocy, w przeddzień złożenia w urzędzie wszystkich dokumentów, koniecznych do założenia firmy...

6618

DZIĘKUJEMY, ŻE NAS CZYTASZ!

Żeby móc dostarczać Ci więcej tekstów najwyższej dziennikarskiej próby, prosimy Cię o wykupienie dostępu. Wykup i ciesz się nieograniczonym zasobem artykułów „Tygodnika”!

Tak, chcę
czytać więcej »

Masz już konto? Zaloguj się

Napisz do nas

Chcesz podzielić się przemyśleniami, do których zainspirował Cię artykuł, zainteresować nas ważną sprawą lub opowiedzieć swoją historię? Napisz do redakcji na adres redakcja@tygodnikpowszechny.pl . Wiele listów publikujemy na łamach papierowego wydania oraz w serwisie internetowym, a dzięki niejednemu sygnałowi od Czytelników powstały ważne tematy dziennikarskie.

Obserwuj nasze profile społecznościowe i angażuj się w dyskusje: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTube. Zapraszamy!

Newsletter

© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]